Denne brystglaninga ble for drøy

Får krass kritikk av aktivistgruppe.

FÅR KRITIKK: Denne reklamen stemples som sexistisk av aktivistgruppe. Fast food-kjeden KFC beklager dersom noen føler seg støtt. Reporter: Jostein Sletten / Dagbladet TV. Video: KFC Australia. Vis mer
Publisert

En ny reklamefilm for fast food-giganten KFC har fått det glatte lag av den australske aktivistgruppa Collective Shout, som jobber mot objektifisering av kvinner

Den 15 sekunder lange videoen viser en ung kvinne som sjekker speilbildet sitt i et sotet bilvindu på en parkert bil, tilsynelatende uten å legge merke til personene inni bilen.

Mens hun sjekker hvordan rumpa ser ut, og justerer brystene sine i en dypt utringet topp, rulles vinduet ned. På innsida sitter to unge gutter som stirrer med åpen munn, mens en voksen kvinne ser skeptisk mot kvinnen fra førersetet.

Kvinnen ser overrasket ut, før hun smiler og sier: «Sa noen KFC?».

- Bidrar til mishandling

Reklamefilmen har blitt vist på australsk TV, og har blitt delt på kjedens Youtube-kanal.

Talsperson for Collective Shout, Melinda Liszewski, mener reklamen representerer forhistoriske stereotypier, der unge kvinner objektifiseres for menns tilfredsstillelse - og der menn framstilles som hjelpeløst oppslukt ved muligheten til å stirre på en kvinnekropp.

- Reklamer som dette forsterker den falske forestillingen om at vi ikke kan forvente noe bedre fra gutter. Det er bare enda en manifestasjon av «gutter vil være gutter»-oppfatningen, og hindrer evnen vår til å utfordre sexistiske tanker som bidrar til skadelig atferd mot kvinner og jenter, sier hun i en uttalelse.

- Forskninga er solid på dette feltet; holdninger former atferd. Et voksende antall rapporter viser hvordan kultur som forsterker kjønnsstereotypier, bidrar til et negativt kvinnesyn, som igjen fører til mishandling.

Beklager

KFC har beklaget reklamen, men har foreløpig ikke sagt hvorvidt de vil slutte å bruke den. Videoen er fortsatt tilgjengelig på selskapets Youtube-kanal, og er snart sett 33 000 ganger.

- Vi beklager hvis noen ble støtt av vår siste reklame. Det var ikke vår intensjon å sette kvinner og unge gutter i et stereotypisk og negativt lys, skriver de i en uttalelse til australske AP.

Meningene er delte om filmen på Twitter. Enkelte mener beklagelsen ikke holder, og at den bør trekkes.

- Ja, dette er en ganske usmakelig og «tacky» reklame. Så det passer KFC perfekt! (Så forrige århundre, spiller på sex og for å toppe det - unge barn), skriver én.

- Er dette lærdom vi ønsker å videreføre? Er dette slik dere ser på kvinner? Som objekter?, spør en annen.

Andre mener igjen at Collective Shout har gått for langt, og at reklamen bare er morsom.

- Kødder du? Det var bare en morsom reklame. Kan de politisk korrekte idiotene slutte å ødelegge alt. Snart er det ulovlig å le. KFC har absolutt INGENTING å beklage, skriver én.

- Herregud, noen mennesker trenger å bare slappe av og ha det litt gøy i livet sitt. Det er en god, rar og morsom reklame, skriver en annen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer