TV-anmeldelse: «Clarice»

«Clarice»

Psykolgisk thrillerserie

Tidspunkt: Premiere 14. februar
Beskrivelse: Serieoppfølger til «Nattsvermeren» uten kannibal.
Kanal: Viaplay

«Det eneste Hollywood elsker mer enn seriemordere er å kryste sine egne suksessitroner.»

Det eneste Hollywood elsker mer enn seriemordere er å kryste sine egne suksessitroner. Derfor er det kanskje ikke så rart at de fortsatt prøver å blåse liv i Thomas Harris’ «Hannibal»-univers, 29 år etter at «Nattsvermeren» gjorde rent bord under Oscar-utdelingen og gjorde både Anthony Hopkins og Hannibal Lecter til superstjerner, og seks år etter at siste forsøk – den hypnotiske, egenartede og grovt undervurderte serieversjonen «Hannibal», med Mads Mikkelsen i tittelrollen – ble tatt av lufta.

Problemet er bare at vår alles favorittkannibal så langt glimrer med sitt fravær i den nye serien «Clarice».

Som navnet tilsier tar den opp tråden til Clarice Starling, FBI-aspiranten spilt av Jodie Foster til nok en Oscar i ovennevnte film. Året er 1993 og et år har gått siden Starling (Rebecca Breeds) stanset seriemorderen Buffalo Bill. Hun er nå blitt FBI-agent og rekrutteres av senator Ruth Martin til den nyopprettede spesialenheten VICAP – Violent Criminal Apprehension Program – som driver målrettet arbeid mot å løse voldelige seriedrap og bortføringer.

Ukomplisert

Martins motiver er åpenbart opportunistiske, men også personlige: Hun er moren til den dypt traumatiserte kvinnen som Starling reddet fra Buffalo Bills kjellerbrønn året før. Samtidig sliter Starling med en god dose av eget posttraumatisk stressyndrom, både fra forrige sak og fra flere uforløste barndomsminner.

Psykologen som med litt for mye iver skal vurdere egnetheten hennes har nok å ta tak i, for å si det sånn.

Breeds gjør en hederlig Foster-imitasjon, og fra episode til episode er dette helt fin, ukomplisert FBI-krim av en type vi har sett mange ganger før. Siden tidskoloritten er såpass halvhjertet at man nesten er nødt til å minne seg på at dette foregår på tidlig nittitall, er det i det minste gledelig å se at «Clarice» har lånt den velfungerende, avsluttende episodestrukturen fra datidens serier. En ny sak – eller viderebygging på en gammel – presenteres i starten av episoden og løses før rulleteksten går. Ukens skurk suppleres med løpende konflikter innad i enheten, og press utenfra, både politisk og fra media. Manneegoer føler seg truet av Starling, politikere er alltid på utkikk etter neste hestehandel, og det tabloide presset om å stemple noe som en ny seriemordersak truer alltid med å avspore.

Sjelevenn

Stort mer er det dessverre ikke å hente her. «Clarice» klarer aldri å bane ny vei og rettferdiggjøre sin kunstneriske eksistens slik «Hannibal» gjorde. Forsøkene på å grave i Starlings psyke virker mer som et pliktløp for å skape et skinn av dybde snarere enn noe serieskaperne er genuint interessert i, og det meste av kjønnskampdynamikken er gjenbruk av situasjoner som «Nattsvermeren» gjorde bedre.

Etter hvert blir det smertelig klart at dette seriemorderuniversets store appell alltid har vært den psykologiske tennismatchen mellom Starling og hennes kannibal-kompis. «Hannibal»-serien løste dette ved å bygge en sjelevenn-relasjon mellom Hannibal og Starlings forgjenger Will Graham. Her kan det imidlertid virke som om serieskaperne har prøvd å oppnå det samme ved å legge inn en fast «ukens skurk er smartere enn han virker og klarer å komme under huden på en av våre helter»-scene, men effekten er bare at hungeren etter Hannibal kjennes enda sterkere.

«Clarice» savner ikke bare litt mer kjøtt på beinet, men også noen som kan sette tennene i det.