OUTET OL: TV2s sportsjournalist Morten Stokstad var først ute med nyheten om at TV2 hadde sikret seg OL-rettighetene. Deretter måtte han slette twitter-meldingen. Her sammen med Morten Gamst Pedersen under  Spellemanns-nachspielet på Hotel Continental i 2009. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
OUTET OL: TV2s sportsjournalist Morten Stokstad var først ute med nyheten om at TV2 hadde sikret seg OL-rettighetene. Deretter måtte han slette twitter-meldingen. Her sammen med Morten Gamst Pedersen under Spellemanns-nachspielet på Hotel Continental i 2009. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIXVis mer

Denne mannen blåste TV 2s OL-hemmelighet

Måtte slette twittermelding etter å ha kommet TV2-ledelsen i forkjøpet.

(Dagbladet): Tidlig i går ettermiddag ble det kjent at TV2 har sikret seg OL-rettighetene i 2014 og 2016.
Nyheten hadde TV 2-ledelsen gledet seg til å slippe selv senere på kvelden, men en overivrig ansatt i TV 2s sportsredaksjon klarte ikke å styre seg.

Idét lederne i kanalen fikk vite at rettighetene var sikret, offentliggjorde den tidligere NRK-ansatte og twitter-entusiasten Morten Stokstad nyheten på twitter.

- Avdelingsmøte TV 2 Sporten nå: Alf Hildrum forteller at TV 2 har kjøpt OL i 2014 og 2016, skrev TV 2-reporter Morten Stokstad på sin side.

Deretter ble meldingen til Stokstad slettet.

• Hva er dine reaksjoner på at NRK ikke skal vise OL? Gi oss beskjed via tipsboksen til høyre i denne saken.

Kastet om planene Kort tid etter at medlingen ble fjernet fra Stokkstads Twitter-side, rettere sagt etter en halv time, slapp TV 2 selv det som skulle ha vært dagens bombe, på sine sider.

- Vi har kjøpt rettighetene til OL i 2014 og 2016. Vi skal vise det på TV, men også på nett og mobil slik at dette blir en større opplevelse en noen gang før, sa direktør Alf Hildrum til tv2.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sportssjef i TV 2 Bjørn Taalesen forteller i dag til Dagbladet at det på ingen måte var planen at den historiske nyheten skulle bli kjent via en ansatts twittermelding.

- Planen var å offentliggjøre nyheten på vår egen nyhetssending kl 18.30. Twittermeldingen skapte en del praktiske problemer og vi fikk noen utfordringer med å kaste om alle planene på meget kort tid, sier Taalesen.

- Vi må passe på oss selv Han mener twittermeldingen i går er et skrekkens ekspempel på hvordan nyhetsverden er blitt.

- Ja, det er det virkelig. Handlingen er en alvorlig påminnelse om at det ikke er enkelt å drive informasjonsstrategi. Nyheten ble sluppet på et internt møte TV 2-ledelsen hadde, hvor Morten Stokstad var til stede. Etter en innledning fra Hildrum på halvannet minutt ble det opplyst om at møtet var twitterfritt, men allerede da var meldingen ute. Dette er en påminnelse på at vi må passe på oss selv, sier Taalesen.

Journalisten Morten Stokstad forklarte selv offentliggjøringen til VG i går kveld:

- Nyhetsfingeren fikk rykninger - før det ble informert om at nyheten skulle holdes internt litt til, sa Stokstad.
Men til tross for twittertabben er Taalesen og TV 2 fornøyde i dag.

- Vi hadde neppe fått åtte minutter på Dagsrevyen og så bred dekning av saken som vi fikk på radio hvis vi hadde ventet med å offentliggjøre nyheten på vår egen kveldssending, sier sportssjefen. - I ettertid fikk vi nok mer ut av å breake nyheten på denne måten.

Det har ikke lykkes Dagbladet å komme i kontakt med Stokstad.