Denne mannen gjør absolutt alt galt

Derfor går Apple så det suser.

(Dagbladet.no): Han er en ekstrem kontrollfrik som jevnlig pusser advokatene sine på bloggere og andre som formidler rykter om selskapets hans. Han er en tilbaketrukket, autoritær og humørsyk bedriftsleder.

Han selger produkter med forbrukerfiendtlige DRM-løsninger og tette bindinger mellom programvare og maskinvare, særlig innenfor iPod-iTunes-økosystemet.  Det gir forbrukerne liten valgfrihet.


I NETTALDEREN
, der idealet for en vellykket industrileder og en vellykket bedrift er åpenhet både i kultur og valg av teknologiske løsninger, og der den etablerte oppfatningen er at man ikke kommer langt uten å være vennlig og respektfull mot konkurrenter, kunder, media og egne ansatte, har han tilsynelatende gjort så og si alt galt.

Likevel blir alt Apple-sjef Steve Jobs tar i til gull.

Leander Kahney er magasinet Wireds Mac-ekspert, står bak den innflytelsesrike bloggen Cult of Mac, har skrevet flere Apple-relaterte bøker og utga nylig Jobs-portrettet «Inside Steve\'s Brain». Kahney er trolig en av observatørene som kjenner Jobs best, og i Wired stiller han det betimelige spørsmålet om hvordan Apple kan ha endt opp med å gjøre alt riktig ved å gjøre alt galt.

For spørsmålet er om ikke enkelte kapitler i moderne ledelsesfilosofi bør skrives på nytt når Apple nå seiler opp som et av verdens mest innflytelsesrike og vellykkede selskaper.

Apple går nemlig så det suser. Akjerkursen er mer enn tidoblet de siste årene. Apple ble nylig kåret til verdens mest innflytelsesrike varemerke, og magasinet Fortune har kåret Jobs til verdens mektigste industrileder.

SUKSESSEN er heller ikke begrenset til iPod, iTunes og iPhone: Apple ser ut til å feste et stadig sterkere grep om tre viktige markeder som gradvis smelter sammen til ett: IT, forbrukerelektronikk og digitalt kulturinnhold. Fortune rapporterer eksempelvis at Apple nå har en markedsandel i PC-markedet på 21 prosent i USA og mer enn ti prosent på verdensbasis. Det er en dramatisk vekst fra de 2-3 prosentene selskapet hadde på 1990-tallet og langt inn på 2000-tallet.

Hvordan er denne suksesshistorien mulig, for et selskap med en leder som Steve Jobs?

Jobs er visjonær og har teft for briljante produkter, javel. Men i Silicon Valley er Googles «don\'t be evil»-motto selve symbolet på idealet om en åpen og vellykket bedriftskultur. Den transparente, egalitære og inkluderende ledelsesfilosofien og troen på åpne teknologiske standarder dominerer, i en industri der «alle» har begynt med to tomme hender i en garasje. Så også Steve Jobs, som kjent.

MEN KAHNEY slår fast at Jobs styrer skuta med en bedrifts- og ledelseskultur som smaker mer av tida rundt den industrielle revolusjon, og fortsetter med å drøfte hvordan nettopp dette, tilsynelatende mot alle odds, ser ut til å være helt sentralt i Apples suksess.

Kahney gir ikke noe entydig svar på hvordan det er mulig. Men han slår fast at en tøff lederstil, der enkeltpersoners følelser tillegges liten vekt, ser ut til å fungere. At de ansatte er underlagt strenge restriksjoner og knapt aner hva bedriften holder på med på overordnet nivå, ser heller ikke ut til å være et problem. Jobs\' autoritære lederstil oppveies av hans enorme karisma, som får de ansatte til å jobbe dag og natt for å vinne sjefens anerkjennelse.

Mangelen på åpenhet i en tids da selv Microsoft oppfordrer sine ansatte til å blogge ærlig om det som skjer i bedriften (gjør du det som Apple-ansatt får du trolig sparken), har heller ikke svekket selskapet.

Tvert imot: Lukketheten har gjort det mulig for Apple å utvikle og lansere nye produkter og produktkategorier som tar konkurrentene fullstendig på senga.

Samtidig skaffer hemmeligholdelelsen Apple en voldsom PR-gevinst når teknologipressen spekulerer om kommende Apple-lanseringer.

MANGE OBSERVATØRER, undertegnede inkludert, har sett på Apples knallharde bindinger mellom maskinvare og programvare som selskapets største svakhet, og som selve symbolet på en grunnleggende forbrukerfiendtlig mentalitet.

KONTROLLFRIK: Steve Jobs taler nettsamfunnets åpenhetskultur midt imot, og gjør tilsynelatebnde alt feil i henhold til moderne ledelesesfilosofi. Det har gjort ham til verdens mest innflytelsesrike industrilder. Foto: SCANPIX Vis mer

Men heller ikke dette later til å bremse selskapets vekst. Snarere tvert imot: kanskje det er nettopp dette forbrukerne vil ha, simpelthen fordi det virker sømløst så lenge man aksepterer å være innstengt bak murene i Apples velfriserte hage?

Kahney siterer forfatter og konferansemogul Tim O\'Reilly, som sier at «trelagsløsninger» som blander maskinvare, installert programvare og proprietære webløsninger er nettets framtid. Det vil nok mange være blodig uenige med ham i, men O\'Reilly hevder at det viktigste for forbrukerne er løsninger som virker. De får man best når en produsent har bygget hele verdikjeden, og det er det ingen som gjør bedre enn Apple, påpeker O\'Reilly.

Les Leander Kahneys artikkel om Apple, Steve Jobs og suksess mot alle odds her.