TREKKPLASTER:  Steven van Zandt, bedre kjent som Little Steven, ble sett av en million nordmenn i vinter. Ifølge en ny undersøkelse har det gjort at publikum nå strømmer til byen. Foto: KIRSTI HOVDE
TREKKPLASTER: Steven van Zandt, bedre kjent som Little Steven, ble sett av en million nordmenn i vinter. Ifølge en ny undersøkelse har det gjort at publikum nå strømmer til byen. Foto: KIRSTI HOVDEVis mer

- Denne mannen gjør Lillehammer til turistattraksjon

Filmturisme i OL-byen etter Little Steven inntok tv-skjermen, mener studenter.

(Dagbladet): I vinter gikk «Lilyhammer» sin seiersgang på NRK1 med rundt en million seere hver uke.

Tv-serien fikk stor oppmerksomhet da det ble avslørt produktplassering rett før premieren, og den ble dermed utsatt. At serien hadde Steven Van Zandt i hovedrollen, og den ble vist til det amerikanske publikummet via Netflix, bidro også til at tusenvis av øyne ble rettet mot innlandsbyen.

Det kan ha fått effekt for turismen.

- Filmturisme Fire studenter ved Høgskolen i Lillehammer har undersøkt seriens effekt på byen. Undersøkelsen ble foretatt våren 2012 i forbindelse med studentenes bacheloroppgave.

- Vi har spurt 200 turister ved hjelp av spørreskjema, og dybdeintervjuet elleve personer fra service-næringen. Vi stoppet folk på gata, snakket med personer på kafeer og under hotellfrokosten, sier Ragnhild Strand, den ene av de fire studentene, til Dagbladet.

- Det største innrykket av turister er på sommeren. Ettersom vår oppgave ble gjort i forkant har vi ikke kunnet målt om det er en økning. Men det vi har oppdaget er at serien har hatt en medvirkende årsak til at turistene har valgt å komme til Lillehammer, legger Strand til.

- Populær I en pressemelding skriver de at «funnene viser at det er trolig at turister kommer til byen grunnet serien, men at servicenæringen har lagt lite til rette for dette».

De skriver videre at serien er veldig populær blant de tilreisende, og at 63 prosent av de spurte hadde sett serien. Ifølge studentenes funn har serien påvirket 11,2 prosent av de besøkendes oppfatning av byen i stor grad. Antall sette episoder har innvirkning på om respondentene ønsker å besøke byen, og om de forbinder serien med byen.

«Lilyhammer» ga 24 prosent av de som hadde sett tv-serien lyst til å besøke byen Lillehammer.
 
- Dette er særlig spennende fordi dette kan indikere at Lillehammer kan få en turiststrøm som følge av serien, såkalt filmturisme, sier studentene i en pressemelding.

Undersøkelsen ble gjennomført av høgskolestudentene Ragnhild Strand, Maren Løvstad Kjølberg, Linda Therese Stadeløkken og Rianne Puijk Vaagland.

OL-effekt Hovedrolleinnehaver Steven Van Zandt er best kjent under navnet Little Steven. Han har vært i Norge en rekke ganger i forbindelse med innspillingen. Han er også verdenskjent for sin rolle i serien «Sopranos» og som gitaristen til Bruce Springsteen.

I februar skrev Dagbladet at byen håpet på en turistøkning etter tv-serien, som etter OL i 1994.

- Vi håper Lilyhammer-effekten skal gi økt turisme til Lillehammer, sa markedssjef ved turistkontoret Camilla Maanum Trulsen til Dagbladet da.

Høgskolestudentene valgte å gjennomføre denne oppgaven etter å ha blitt forespeilet det av sin foreleser.

Undersøkelsen foretok de over en måned fra midten av mars til april i år.