(Dagbladet): I vinter gikk «Lilyhammer» sin seiersgang på NRK1 med rundt en million seere hver uke.
Tv-serien fikk stor oppmerksomhet da det ble avslørt produktplassering rett før premieren, og den ble dermed utsatt. At serien hadde Steven Van Zandt i hovedrollen, og den ble vist til det amerikanske publikummet via Netflix, bidro også til at tusenvis av øyne ble rettet mot innlandsbyen.
Det kan ha fått effekt for turismen.
- Filmturisme Fire studenter ved Høgskolen i Lillehammer har undersøkt seriens effekt på byen. Undersøkelsen ble foretatt våren 2012 i forbindelse med studentenes bacheloroppgave.
- Vi har spurt 200 turister ved hjelp av spørreskjema, og dybdeintervjuet elleve personer fra service-næringen. Vi stoppet folk på gata, snakket med personer på kafeer og under hotellfrokosten, sier Ragnhild Strand, den ene av de fire studentene, til Dagbladet.
- Det største innrykket av turister er på sommeren. Ettersom vår oppgave ble gjort i forkant har vi ikke kunnet målt om det er en økning. Men det vi har oppdaget er at serien har hatt en medvirkende årsak til at turistene har valgt å komme til Lillehammer, legger Strand til.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger