SPEKTAKULÆRT: Videoen av Norge på langs vekker store følelser hos folk, ifølge regissør Grim Berge. Sammen med Visit Norway har de laget en spektakulær film for å lokke turister til landet, og for at nordmenn skal gjenoppdage Norge. Video: Natural Lights / www.nle.earth / Visit Norway Vis mer Vis mer

Denne norgesreklamen «rørte folk til tårene». Nå har den vunnet pris i Cannes

Regissøren planlegger kinodebut.

(Dagbladet): Tidligere i år fikk Grim Berge og Sven-Erik Knoff massiv oppmerksomhet for filmen «Iconic Norway».

I samarbeid med Visit Norway reiste de fra Lofoten til Kristiansand på 40 dager, med kameraer som filmet både høyt og lavt. Byer som Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand blir portrettert i filmen.

Se video øverst i saken.

Nå har filmen vunnet flere priser.

- Skikkelig kult

Forrige uke fikk de blant annet prisen for beste kamera under festivalen «Cannes corporate media & TV awards». Den fikk også sølv i kategorien beste turistfilm, skriver bt.no.

I fjor var det selveste naturfilmskaper sir David Attenborough som stakk av med førstnevnte pris.

- Det er en høytstående pris. Det er skikkelig kult, og det har mye å si for oss, sier Berge til Dagbladet.

Flere oppdrag

Tidligere har Berge filmet på over 150 destinasjoner i 5 verdensdeler, i samarbeid med internasjonale kunder. «Iconic Norway» er det første frittstående prosjektet deres, hvor de har fått samarbeide fritt med organisasjoner.

Berge legger ikke skjul på at flere millioner visninger og priser både i Cannes og andre steder, har hatt kjempebetydning for videre produksjoner.

- Vi har fått spørsmål om å filme ting i India og Myanmar. Det er ikke tilfeldig at det er en film om Norge som ble det store gjennombruddet vårt. Vi har en enorm lidenskap for landet vårt.

PRISVINNERE: Grim Berge og Sven-Erik Knoff vant priser i Cannes. Foto: Privat
PRISVINNERE: Grim Berge og Sven-Erik Knoff vant priser i Cannes. Foto: Privat Vis mer

For øyeblikket befinner Berge og Knoff seg i Lofoten de er på 65 innspillingsdag på et nytt, ambisiøst prosjekt.

- Vi har reist fra Lindesnes i sør, og skal til Nordkapp i nord. Totalt blir det 80 dager med innspilling. Tittelen på prosjektet er «Discover Norway», og skal vise mye mer av Norge enn den forrige filmen.

Både «Iconic Norway» og «Discover Norway» er støttet av Innovasjon Norge, Visit Norway, og en rekke andre desinasjonsselskaper i Norge.

- Positive signaler

Berge håper å kunne ta prosjektet til kinolerretet.

- Vi har fått så mange helt spesielle ting. Vi har timelaps av nordlys over hurtigruten, vi har besteget tolv fjelltopper på tre uker. Vi skal utnytte dette materiale til flere korte filmer, og håper å kunne sette opp en kinofilm på en og en halv time. Vi har ingen avtaler ennå, men vi vil bare at materialet skal kunne tilgjengeliggjøres, forteller Berge videre..

- Vi har ingen avtaler ennå, men vi har fått positive signaler. Vi jobber også med konsept for storskjermvisning med live-musikk.

Tidligere har teamet fått oppmerksomhet for sine «gulltåke»-videoer over Trondheim og Bergen, og det var sistnevnte som ble starten på prosjektet «Iconic Norway».

UNIKE BILDER: Da Grim Berge så ut av vinduet sitt i Bergen så han noe «helt eksepsjonelt». Han tok 1500 bilder for dette minuttet, som har fått over hundre tusen visninger på et halvt døgn. Video: Grim Berge / naturallight.earth. Se flere av bildene til Berge her: http://bit.ly/2gO50HP Vis mer