Denne øl-reklamen er kåret til Super Bowls beste

- Den er absolutt hjertevarmende.

(Dagbladet): Det var ikke bare sport det dreide seg om under nattas Super Bowl, som endte i seier til Baltimore Ravens etter en spennende kamp mot San Francisco 49ers.

USAs største sportsbegivenhet er som julaften å regne for annonsørene, som punger ut store summer for å vise underholdningsspekkede reklamer i Super Bowl-pausa.

Rundt 91 prosent sier nemlig de er like interessert i å se Super Bowl-reklamene, som selve kampen, ifølge en ny spørreundersøkelse foretatt av Nielsen, skriver USA Today.

Reklamepausene under sportsbegivenheten regnes som verdens dyreste, og i år måtte annonsørene bla opp rundt 4 millioner dollar, tilsvarende nærmere 22 millioner norske kroner, for en 30 sekunder lang reklamesnutt, ifølge Forbes.

Anheuser-Busch er tradisjonelt en av de største Super Bowl-annonsørene, og i år leverte de den reklamen som gjorde mest inntrykk under nattas tv-fest.

- Hjertevarmende Selskapets reklame «Brotherhood», laget for ølmerket Budweiser, tar for seg det rørende båndet mellom en hestetrener og en Budweiser Clydesdales-hest.

Seerne likte det de så og stemte reklamen til topps på USA Todays barometer Ad Meter, som for første gang tillot alle som ville å stemme.

Mer enn 7 000 logget seg inn i panelet for å stemme fram sine reklamefavoritter.

Øl-reklamen gikk til sist av med seieren, såvidt foran reklamen til selskapet Tide Laundry.

- Denne var absolutt hjertevarmende. Når jeg tenker på Budweiser, tenker jeg på Clydesdale-hester, sier Tyler Stocks, som satt i Ad Meter-panelet.

De siste årene har Anheuse-Buschs Super Bowl-reklamer ikke fått en plass på USA Todays Ad Meter, men i år gjorde de altså et seirende comeback.

Dette er tolvte gang at selskapet går til topps på Ad Meter med en Super Bowl-reklame.

- Berører forbrukernes hjerter Og når de nå er tilbake i sadelen var det på sin plass å feire seieren i natt.

Paul Chibe, visepresident i Anheuse-Buschs markedsavdeling, sier han er utrolig stolt over Clydesdale-reklamen.

- Den berører forbrukernes hjerter, sier han til USA Today.

I forkant av Super Bowl lanserte Anheuse-Busch en kampanje som inviterte forbrukerne til å foreslå navn til den nyfødte hesten i reklamen. Hesten ble født 16. januar, og blant navneforslagene som har kommet opp er Barley, Buddy og Brewster.

Det er forventet at selskapet vil kunngjøre reklamehestens navn senere denne uken.