VELDEDIGHETSKALENDER:  Hvert år lager Ryanair en kalender der flyvertinnene kaster klærne. Her fra promotering av årets kalender. Foto: Stella Pictures
VELDEDIGHETSKALENDER: Hvert år lager Ryanair en kalender der flyvertinnene kaster klærne. Her fra promotering av årets kalender. Foto: Stella PicturesVis mer

Denne reklamen ble for drøy for svenskene

Ryanair felt for kjønndiskriminering.

(Dagbladet): Det er den svenske stiftelsen Reklamombudsmannens opinionsnämd, som jobber for å bedre etikken i reklame og markedskommunikasjon, som har felt Ryanairs reklame.

Hvert år lager Ryanair en kalender der flyvertinnene kaster klærne, og inntektene fra kalenderen går til veldedighet.

Kalenderen blir også brukt som reklame for flyselskapet, blant annet på Ryanairs nettsider.

- Kjønnsdiskriminerende Ifølge nettstedet Resumé var det tre privatpersoner som klagde inn årets nett-reklame for Ryanairs kalender, fordi de mente reklamen var kjønnsdiskriminerende, nedverdigende og undergraver flyvertinner og deres yrkesgruppe.

Klagerne fikk støtte av ombudet og flyselskapet ble felt.

Det ble lagt særlig vekt på at bildet av den halvnakne flyvertinnen ikke var relevant med tanke på booking av flybilletter, og dermed var villedende reklame ettersom det sto «kjøp nå», med lenke til booking av flybilletter på bildet.

Felt tidligere Dette er imidlertid ikke første gang kalenderen vekker oppsikt og kontroverser. Ryanair er også tidligere blitt felt i Reklamombudsmannens opinionsnämd, ifølge Resumé.

Ryanair har ikke ønsket å uttale seg om fellelsen.