Denne reklamen er bannlyst fra Super Bowl

Setter gigantene Cola og Pepsi i dårlig lys.

(Dagbladet): For annonsører som ønsker seg millioner av seere, finnes det neppe noen større arena enn Super Bowl.

I natt benker rundt 111 millioner seere seg foran tv-skjermen for å få med seg USAs største sportsbegivenhet.

Og Super Bowl handler såvisst ikke bare om oppgjøret mellom Baltimore Ravens og San Francisco 49ers.

Reklamepausen under Super Bowl er nemlig verdens dyreste, og annonsørene kjenner derfor sin besøkelsestid.

Setter konkurrentene i dårlig lys Blant dem som hadde planlagt et reklameinnslag på «super-søndag», var selskapet SodaStream International, som utvikler miljøvennlige kullsyremaskiner for hjemmebruk.

Disse produktene gir brukeren mulighet til å lage kullsyreholdig vann og brus i sitt eget hjem.

Men nå nekter CBS å vise reklamen under Super Bowl, ifølge Forbes.

Årsaken er at CBS mener SodaStreams reklame setter konkurrentene Coca-Cola og Pepsi i et dårlig lys.

- Beskytter Cola og Pepsi Reklamen tar nemlig for seg en scene foran et supermarked, der to leverandører, den ene fra Coca-Cola og den andre fra Pepsi, konkurrerer om å komme inn først med sine produkter.

Det ender ikke spesielt bra. Cola- og pepsiflaskene eksploderer - og kommer aldri fram til butikken.

Men det gjør ingenting for dem som bruker SodaStream - som både sparer miljøet for flasker, og får tilgang på brus, selv uten Pepsi og Cola.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbes' skribent, Will Burns, reagerer på at reklamen blir bannlyst, og mener CBS «beskytter sitt forhold til Cola og Pepsi», som begge legger inn mye penger på Super Bowl-reklamer hvert år.

Burns mener at det ikke er CBS' oppgave å avgjøre hvilke reklamer de ulike selskapene kommer opp med.

Gratis PR Ifølge Forbes skal SodaStream nå ha laget en ny Super Bowl-reklame, som har fått godkjennelse av CBS, ettersom den ikke like tydelig går på bekostning av konkurrentene, skriver Huffington Post.

Men det er ikke nødvendigvis bare negativt for SodaStream at den originale snutten ble bannlyst fra «reklamens julaften».

For også det skaper oppmerksomhet.

Derfor har selskapet nå fått nyte gratis PR og oppmerksomhet og flere millioner seere har fått med seg den originale reklamen, uten at den har kostet SodaStream fire millioner dollar i halvminuttet, som det koster å sende reklame under Super Bowl.