Denne reklamen kommer til å gi deg mareritt

For et fælt konsept.

(Dagbladet.no): Mye positivt har vært sagt om koblingen musikk og ny teknologi i det siste, for eksempel i forbindelse med streamingtjenesten Spotify.

Samtidig kommer Microsoft på banen, med et åpenbart ønske om å rive ned alt som er bygget opp.

Selskapet gjør i hvert fall sitt for å sementere sitt rykte som Apples ukule storebror med betalanseringen av sitt nye musikkprogram Songsmith.

Meta-selvironi?
Songsmith er en programvare som gir brukeren mulighet til å synge inn sine egne sanger på pc'en. Deretter lager den arrangementer automatisk - ut fra parametre som «jazzy» eller «happy».

Neppe noe verktøy for profesjonelle musikere uansett, men det spørs om noen med vettet i behold har lyst til å bruke programmet etter å ha sett den nye reklamefilmen for produktet.

Sjelden har i hvert fall en reklame fått mye bloggjuling. Nå er det riktignok trolig at den har en slags meta-selvironisk form (hvorfor bruker for eksempel folka i reklamen Mac-maskiner med klistremerker på?).

Men Microsoft overvurderer nok sin egen anseelse, om de tror folk flest tar denne ironien.

- Det er som om Microsoft har hyret inn en kristen kult som bor i skogen isolert fra alle, og bedt dem om å lage en reklame, skriver musikkbloggen Stereogum, som også påpeker at programvaren ikke virker.

Gode remiksmuligheter
G4TV er minst like krass i sin omtale av programmet.

- Hvis du klarer å se hele videoen, skal du få 10 dollar. Dessverre kommer ikke det til å skje, fordi du kommer til å ende opp i koma, skriver bloggen.

Men selv om reklamen er forferdelig, og programvaren neppe kommer til å dominere hitlistene framover, betyr det ikke at den er helt uten fornuftige bruksområder.

Det ble for eksempel veldig morsomt da en bruker fant ut at han skulle kjøre David Lee Roths vokal på «Runnin' With the Devil» gjennom Microsofts program. Hør resultatet her