Denne reklamen kostet 600 000 i sekundet

- Uforskammet sentimental, men det er jo også julen.

(Dagbladet): I jula står tradisjonene sterkere enn vanlig for mange av oss her i Nord-Europa. Også her i Norge har vi flere reklamer og TV-serier flere bare «må» se for at det skal bli jul på ordentlig.

I Storbritannia er kleskjeden John Lewis i ferd med å få en slik status, særlig etter at fjorårsreklamen ble en stor suksess på nettet.

Denne uka hadde årets versjon premiere. Det førte til at selskapet toppet trendlistene på Twitter, mens aviser som The Guardian og The Telegraph skrev om den nye videoen.

- Den er uforskammet sentimental, men det er jo også julen generelt, skriver Telegraph.

- Men det er fortsatt rørende materiale og flott filmet på location i New Zealand, noe som gir den en episk, Ringenes Herre-aktig stil, skriver avisa og bemerker at kjedens reklame nærmest er blitt et sikkert høsttegn.

Kan få gjennombrudd på hitlistene The Guardian skriver at reklamen også kan bli et gjennombrudd for YouTube-sensasjonen Gabrielle Alpin, i likhet med Amelia Warner som slo gjennom på hitlistene etter å ha sunget i fjorårets reklamefilm.

Men det har kostet kleskjeden dyrt å få denne gjennomslagskraften. Årets reklame har kostet 6 millioner pund, ifølge de britiske mediene som har skrevet om den.

Det blir i overkant av 54 millioner kroner, eller rundt 600 000 per sekund i den sentimentale bomba på halvannet minutt.

Pengene har gått med på å omforme landskapet i New Zealand og bybildet i Auckland til noe som likner på Storbritannia. Den ble nemlig spilt inn i New Zealand i juli, midt på vinteren der nede.

- Håver inn på sentimentaliteten vår Daily Mail har snakket med folkene bak reklamefilmen og fått vite hemmelighetene fra produksjonen. Skilt og postkasser ble blant annet fløyet inn, skriver avisa.

- Vi går aldri inn for å få seerne til å gråte. Men vi har et ansvar om å skape noe spesielt, sier kreativ leder Ben Priest i reklameteamet til Daily Mail.

The Guardian påpeker imidlertid det mange kanskje tenker:

- Jula var en gang fylt med et budskap av julesanger, eggetoddy og bånd på inngangsdøra. Nå er imidlertid ingen høytidssesong komplett uten en multimillioners-reklame på TV designet for å håve innpå sentimentaliteten vår og få oss til å tømme lommebøkene på John Lewis.