ADVARER TURISTENE: 7-Eleven har nå kommet med en reklame hvor de advarer turistene om at Norge er på klamydia-toppen i Europa. Hva mener turistene - og nordmennene selv? Video: Lars Eivind Bones / Reporter: Frida Andersen Vis mer Vis mer

Denne reklamen møter turistene når de kommer til Oslo

- Får nordmenn til å framstå som udanna, slibrige og sexgale mennesker, sier Visit Norway.

- Da vi så dette så tenkte vi «nei, dette var litt av en måte å fremstille nordmenn på», sier Stein Ove Rolland, som jobber som markedsutvikler i Visit Norway. Han er oppgitt over 7-Elevens nye reklamekampanje.

Denne sommeren er det nemlig en plakat med to smilende, bunadskledde mennesker med teksten «Welcome to Norway! The land of chlamydia.» som møter turistene på Oslo S.

Sex og samfunn jubler

Reklamestuntet, som har som mål å selge flere kondomer, får Tore Holte Follestad, assisterende daglig leder i Sex og samfunn, til å juble.

Tore Follestad fra sex og samfunn jubler over Seven Eleven-kampanje
Tore Follestad fra sex og samfunn jubler over Seven Eleven-kampanje Vis mer

- Dødsgøy! Den er gøyal, kreativ og positiv.

Han sier til Dagbladet at dette er en kampanje Helsedirektoratet burde lagd selv.

- Jeg synes den formidler et viktig budskap på en ikke-fordømmende måte, og den blir lagt merke til.

Han mener også at 7-Elevens reklamekampanje har helt rett i at vi er et klamydialand.

OSLO S: Disse reklameboardsene møter reisende på Oslo S. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
OSLO S: Disse reklameboardsene møter reisende på Oslo S. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- I 2016 ble det diagnostisert over 26 000 klamydiatilfeller i Norge, og nordmenn er heller ikke flinke til å bruke kondom. Konsekvensene kan være ubehag, svie og i verste fall kan det medføre til nedsatt fertilitet. I tillegg kan du smitte andre og bli mer utsatt selv for andre seksuelle overførbare infeksjoner.

- Skivebom fra 7-eleven

Rolland fra Visit Norway mener midlertidig at 7-Eleven har laget en PR-kåt kampanje som får nordmenn til å framstå udanna, slibrige og sexgale.

- Dette er ikke god norgesreklame, og for å beskrive nordmenn og Norge som land så er det en skivebom, sier han til Dagbladet.

Han tror verken at turister eller nordmenn vil kjenne seg igjen i budskapet.

- Ønsker ikke å støte noen

Thea Kjendlie, som jobber som pressekontakt for 7-Eleven, forteller at ved å «advare» turister mot nordmenn, er tanken å få oppmerksomhet på en måte som kanskje svir litt i den nasjonale selvfølelsen.

- Nasjonalromantikken er brukt som et humoristisk virkemiddel for å få fram budskapet i kampanjen.

Har kampanjen skapt mange reaksjoner?

- Som ved alle litt kontroversielle kampanjer vil det komme både positive og negative reaksjoner. Vi har så langt opplevd begge deler, og det er som forventet når målet er at vår unge målgruppe skal snakke om temaet. Det har ikke vært vår intensjon å støte noen med denne kampanjen, men vi ønsker å skape engasjement og oppmerksomhet rundt temaet, sier Kjendlie til Dagbladet.