NY FESTIVAL: Lady Antebellum på scenen under den nye festivalen  Country to Country i Oslo Spektrum i kveld. Festivalen fortsetter søndag. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
NY FESTIVAL: Lady Antebellum på scenen under den nye festivalen Country to Country i Oslo Spektrum i kveld. Festivalen fortsetter søndag. Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer

Denne trioen er atskillig bedre enn sitt rykte

Lady Antebellum avsluttet første dag av ny countryfestival i Oslo Spektrum.

KONSERT: Er det country eller er det pop? Grensene mellom sjangrene viskes ut, og det er ikke godt å vite hvor den ene starter og den andre slutter.

I USA er country fortsatt storindustri, sjøl om musikken er utvannet i forhold til hva som ble kalt country for bare noen år siden. 

Omreisende «sirkus» C2C - eller Country to Country - er et amerikansk omreisende «countrysirkus» som startet i London og Dublin for to år siden, og i år får også Oslo for første gang besøk lørdag og søndag. Ca 4000 publikummere i kveld og noen færre forhåndssolgte billetter søndag er kanskje tilstrekkelig, men det stilles nok større krav til programmet om dette skal gjentas neste år.

Færre stjerner De to første åra sto superstjerner som Tim McGraw, Vince Gill, Carrie Underwood, Brad Paisley, Dixie Chicks, Martina McBride og Zac Brown Band på scenen. Årets plakattopper, Lady Antebellum (lørdag) og Luke Bryan (søndag), med Lee Ann Womack som runner up søndag, er nok ikke i nærheten av dette beitet - sjøl om Lady Antebellum har solgt flere millioner plater.

Og - sjøl om de overrasker stort med ei showpakke som avtvinger respekt, enten man nynner gjenkjennende til musikken eller ikke.

«Need You Now» Trioen kan takke én eneste sang for suksessen. Nummer en- singelen «Need You Now» fra 2009, som også gikk helt til andreplass på Billboard Hot 100, er til gjengjeld solgt i tre millioner eksemplarer. Albumet med samme tittel fra 2010 passerte tre millioner solgte året etter, så her snakker vi om stayerevne.

Fine harmonier Det er en sang man kan like eller mislike, men det er bare å innse at den trykker på de rette knappene: En god melodi og et godt refreng, fine harmonier og en tekst man kan kjenne seg igjen i om man skulle føle seg litt ensom.

De gjemmer den helt til slutt, som ett av to ekstranumre, men det er slett ikke sånn at de 65 minuttene fram til den føles som en nedtelling til noe man vet vil komme.

Utadvendt Lady Antebellum mikser moderne country med soul og pop, og dyrker først og fremst harmoinene som er så viktig i nettopp countrymusikken. Live - skal det vise seg - er de riffstyrt på samme måte som for eksempel Brad Paisley.

ROCKA COUNTRY: Jason Aldean er en av de store stjernene i Nashville, men han sjarmerte ikke vår anmelder i Oslo Spektrum. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
ROCKA COUNTRY: Jason Aldean er en av de store stjernene i Nashville, men han sjarmerte ikke vår anmelder i Oslo Spektrum. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Medlemmene i trioen har hver sin rolle: Hillary Scott er et naturlig midtpunkt og Dave Haywood er den habile gitaristen som korer, mens Charles Kelley tar ansvar som den utadvendte vokalisten som står for praten og publikumsfrieriet.

Han er ekstra gira, kanskje fordi han har en aldri så liten black out tidlig i konserten som blir forklart med lite søvn etter USA-overfarten.

«American Woman» Og - Lady Antebellum er atskillig røffere og mer rufsete i kantene enn man skulle tro.

Og det er dette, mer enn det musikalske aleine, som gjør konserten til en overraskende positiv opplevelse: Entusiasmen, de gode musikerne, showmanship, kontakten med publikum og sjangermiksen - med en kul versjon av The Guess Whos «American Woman» (fra 1970) som et godt eksempel.

Det er rockeriffet sitt, det!

Men først, låter som «Bartender», hiten «Just a Kiss» og en medley, der bandet har sendt de fem øvrige musikerne backstage. De tre og en akustisk gitar er et velkomment brekk.

«American Honey» nærmer seg noe vi kan kalle tradisjonell country. Her er mandolin, men fortsatt ingen steel-gitar. Er det country, da?

 «Own The Night» blir nesten profetisk, og  det er bare å ta av seg den cowboyhatten man ikke har for et band mer hardtarbeidende og treffsikkert enn jeg hadde forestilt meg på forhånd.

Rocka country Før Lady Antebellum slapp til, hadde Kip Moore, Brantley Gilbert og Jason Aldean varmet opp publikum.

Sistnevnte har de siste ti åra etablert seg som ei ny countrystjerne, med listeplasseringer for hvert eneste album. Han har en atskillig mer rocka tilnærming, med brennende gitar og ditto hatt flimrende på bakteppet og pyro som kickstarter.

Sånn er det altså blitt i countrymusikken også, etter at stadionartister som Garth Brooks og litt seinere Shania Twain adopterte rockeattityden for et par tiår siden.

Lite innhold Hvis Aldean er et bilde på hvor countrymusikken står i 2015, er jeg en smule bekymret for utviklinga. Her er det mye innpakning og lite innhold, mediodkre låter uten egenart og en frontfigur uten nevneverdig utstråling.

Han føles som en vandrende klisjé der han synger om tatoveringer, bilkjøring og møkkete grusveier. Det er ikke mye igjen av onelinerne som preget den tradisjonelle contrymusikken i gode, gamle dager.

Han er i nærheten med «Tonight Looks Good On You», men det samme kan dessverre ikke sies om ham.

Festivalen fortsetter søndag ettermiddag med Doug Seegers, Lee Ann Womack, Florida Georgia Line og Luke Bryan - seks timer med country m.m..

HOS FANSEN: Charles Kelley i Lady Antebellum ute blant publikum i Oslo Spektrum i kveld. Foto: Øyvind Rønning/Dagbladet
HOS FANSEN: Charles Kelley i Lady Antebellum ute blant publikum i Oslo Spektrum i kveld. Foto: Øyvind Rønning/Dagbladet Vis mer
COUNTRYFEST: C2C - Country to Country - i Oslo Spektrum. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
COUNTRYFEST: C2C - Country to Country - i Oslo Spektrum. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer
NY STJERNE: Nashville-stjerna Jason Aldean i Oslo Spektrum i kveld. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
NY STJERNE: Nashville-stjerna Jason Aldean i Oslo Spektrum i kveld. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer