Denzel vant som ventet

BERLIN (Dagbladet): Det handler om bjørner på Filmfestivalen i Berlin. De er kledd i gull og sølv, og etter 12 dagers festival gikk en gullbjørn for beste film til USA for andre år på rad. At Paul Thomas Andersons «Magnolia» vant, er ikke så rart.

Den over tre timer lange filmen, som om kort tid kommer på norske kinoer, er i hvert fall et kreativt og dristig prosjekt av den unge og svært talentfulle regissøren. Tom Cruise er altså Oscar-nominert for sin birolle i dette flettverket av en historie, der et mylder av personer tar et oppgjør med sine liv i løpet av en dag.

Denzel selvfølgelig

For øvrig har juryen, ledet av kinesiske Gong Li, boltret seg i et utall sølvbjørner. Kan hende vil enkelte heve et øyenbryn over at Zhang Yimou, Lis eksmann, fikk juryens Grand Prix for «The Road Home», en kjærlighetshistorie fra Kinas landsbygd. Merkelig er det likevel ikke. I all sin enkelhet er den en storslått, vakker hyllest til de nære verdier.

Så har Milos Forman fått sølvbjørn for beste regi i «Man on the Moon», som ikke er verdt å hisse seg opp over, bortsett fra at det virker pussig å skille mellom beste regi og beste film. En skuespillerpris til Denzel Washington for «The Hurricane» er som ventet.

Tyskland foran Tyrkia

Europeiske regissører vartet i år opp med mye labert og en del rent tøv. Veteranen Volker Schlöndorff stakk av med Blå Engel-prisen for beste europeiske film. Fordi det er Schlöndorff? Hans to hovedrolleinnehavere deler en bjørn som beste kvinnelige skuespillere. Det er fristende å si at det utelukkende viser hvor lite det har vært å velge mellom blant europeere i konkurransen, der det tydelig har vært et poeng å hedre litt og litt der. «Der Stille Nach dem Schuss», om 70-tallets venstreterrorister, sier lite nytt om temaet. Filmen har vakt debatt i tysk presse og fikk til dels hard medfart.

Juryen overså helt Tyrkias poetiske film, en favoritt for mange, men ga nok en sølvbjørn til en tysker - Wim Wenders og «The Million Dollar Hotel». Samt en snodig pris til hele ensemblet i landsmannen Rudolf Thomes «Paradiso». Kanskje var det et poeng å ære vertslandet i anledning festivalens 50 år.

Da får vi bare være glade for at debutprisen gikk til Japan og Akira Ogatas «Boys Choir». Forhåpentlig ser vi den også her hjemme.

liv.jorgensen@dagbladet.no

GULLBJØRN: De glade regissørene Paul Thomas Anderson (t.v.) og Wim Wenders i bjørnekos etter gårsdagens utdeling.