Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Departementskultur og Forsvaret

FØR JUL gjennomførte Befalets Fellesorgansiasjon en spørreundersøkelse angående befal og offiserers reaksjoner på endringene i ansettelsesvilkårene for befal og offiserer i Forsvaret.

Forsvarsdepartementets pressetalsmann valgte å gå ut å stemple de to største arbeidstakerorganisasjonene som fagforeningspamper og mente at de ansattes representanter drev en svertekampanje mot Forsvaret og den omstillingen som skjer der. Nylig har Forsvarsministeren uttalt seg om at F-16 fly kan overta deler av overvåkningen av russisk fiskerivirksomhet i Vernesonen. Dette blir umiddelbart benektet av FD, som peker på at det er pressen som har misforstått, feiltolket eller at NRK har vridd på Forsvarsministerens kommentarer slik at hun settes i forlegenhet.

DET ER MED STOR undring at man ser at slike unnvikelsesmanøverene gjentar seg gang på gang. Mantraet synes å være: «Dersom negativt lys blir satt på vår virksomhet, benekt alt og legg skylden på noen andre». Utenriksdepartementet følger denne taktikken. Forsvarsdepartementet gjør det samme. Konsekvent. Lysten til å sette søkelys på interne prosesser for å avdekke systemsvakheter er minimal. Dersom disse departementene var private selskaper som solgte produkter i et åpent marked, hva ville da være konsekvensen for organisasjonen? La oss si at Forsvarsdepartementet produserte en bilmodell. En alvorlig feil på bilen ble avdekket og det ble skrevet om det i pressen. Hvilken respons ville vært med på å bygge opp igjen tilliten til merket? Ville det være å benekte at feilen eksisterte og skylde på at kjøperene tok feil og egentlig ikke hadde peiling på biler, eller ville det være mest hensiktsmessig å ta inn igjen bilene, reparere dem uten kostnad for kjøperen og korrigere feilen på produksjonslinjen slik at feilen ikke skjedde igjen?

Mercedes gjorde det siste med sin A-type, ydmyk reaksjon for å gjennopprette merkevarens renomè. I så måte vil en god respons fra Forsvarsdepartementet være å lytte til signalene fra ansatte og pressen, og med alvor gå inn i de prosessene som leder til negative inntrykk av Forsvaret.