REFLEKTERT: Hans-Erik Dyvik Husby ser seg selv utenfra når han nå promoterer biografien som er ført i pennen av Håvard Rem. Nå drar de to på turne med sang og opplesning. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet
REFLEKTERT: Hans-Erik Dyvik Husby ser seg selv utenfra når han nå promoterer biografien som er ført i pennen av Håvard Rem. Nå drar de to på turne med sang og opplesning. Foto: Tomm W. Christiansen / DagbladetVis mer

- Der og da tenkte jeg: Hva faen er dette?

Hans-Erik Dyvik Husby om hvorfor han sluttet i Turboneger.

Les anmeldelse av «Hank» her.

(Dagbladet): - Det gikk etterhvert opp for meg at jeg ikke hadde kontroll over min egen karriere og talentutvikling. Dermed gikk karrieren i en usunn retning. For at jeg skulle bli rusfri og glad var det sånne ting jeg måtte ta tak i, sier Hans-Erik Dyvik Husby (40).

I hans biografi «Hank», som er ført i pennen av Håvard Rem, forklarer vokalisten og skuespilleren hvorfor han sluttet i Turboneger.

Han mener han som frontfigur og sanger fikk for dårlig betalt i forhold til bandets låtskrivere Thomas Seltzer og Knut Schreiner, og hevder bandet nektet ham å ta andre oppdrag.

Blant annet skal NRK P3 ha kontaktet Turbonegers management med tilbud om en radiojobb for den populære vokalisten - noe Husby selv først fikk greie på lenge etterpå, ved en tilfeldighet, da Schreiner røpet det i en samtale.

- Der og da tenkte jeg: Hva faen er dette, sier Husby.

Fikk lite penger Han sier også at han reagerte på inntektsfordelinga i det som i mange år var landets mest populære rockeband. Ett eksempel er da Turboneger solgte rettighetene til backkatalogen sin, og fikk to millioner kroner av plateselskapet Sony. Av den summen mottok sangeren bare 60 000.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men slike rettigheter er jo ment å kompensere dem som faktisk skriver låtene - du fikk vel kompensert for vokalistjobben på andre måter?

- Nei, det gjorde jeg ikke. Og det er nettopp på denne måten mange band mister frontfiguren, og det er derfor det er viktig å fortelle om det. Det finnes ingen kompensasjonsordning for den som er ansiktet utad, den som blottlegger sine feil og mangler. Det er på tide at frontfigurer ses på som noe annet enn en trommeslager eller en roadie, sier Dyvik Husby, som fortsatt ikke har sett sitt gamle band live med den nye vokalisten, eller hørt mer enn en låt fra den nye plata.

Turbo-gitarist og manager Rune Grønn sier på vegne av bandet at de ikke ønsker å kommentere påstandene fra sin tidligere vokalist.

Yoko Ono I dag er det kona Gro Skaustein som er hans manager.

- Vi deler på jobben og er blitt en liten familiebedrift. Det er skikkelig Yoko Ono-stil, humrer mannen som mistet moren sin til kreft på seksårsdagen, fikk et omflakkende ungdomsliv og endte som heroinist i Oslo - men også som rockestjerne med gruppa som bygde en global tilhengerskare som kultband på nittitallet og gjorde et lukrativt comeback med flere plater og store turneer på 2000-tallet.

Før han svei av hele hipsterstatusen ved å omfavne scientologikirken, flytte til et småbruk i Skåne, begynne å synge viser og musikaler og figurere som dommer i Idol. Hele historien, inkludert sterke, men private konfrontasjoner med sin egen far, brettes nå ut mellom permene i Håvard Rems bok. Hvorfor?

- I en ideell verden kunne jeg holdt mine mange tabber og feilsteg for meg selv. Men hvor mange familier har ikke opplevd liknende situasjoner, uten at de snakker høyt om det? Håpet er at andre skal se at de ikke er de eneste menneskene på jorda med feil og mangler, at det alltid er håp og at alle mennesker driter seg ut. Det er stort sett det vi gjør, vi mennesker - og det er helt greit, sier han.

Å lese sin egen biografi hadde også en terapeutisk effekt.

- Helt klart. Det har vært kvelder vi har sittet og lest boka og det har falt tårer. Det er mange forhold i livet vi aldri kunne tenke oss å se som en avisoverskrift, men etter at det har blitt skrevet av Håvard er det helt greit. Historien om at barnevernet ville ta fra oss datteren vår - så flaut, så skamfullt som det er - er ett eksempel, sier han.

Lager slanke-TV Etter å ha kjempet mot rusavhengigheten er det nå overvekta som skal til livs. Med radiokjendisen Mina Hadjian på slep skal Dyvik Husby nå gjennom en real oppsunning, med kostholdseksperter, leger og personlige trenere, det hele blir web TV-serie.

- Jeg har alltid vært glad i mat, men hadde lenge et bevisst forhold til ikke å bli for stor. Så kom jeg til Sverige, der kebaben koster 23 kroner, for å spille Cornelis Vreeswijk, som veide 140 kilo. Kjempedeal! tenkte jeg. Det ble mye billig junkfood, men nå skal vi se om det er mulig å få meg i bedre form og samtidig finne ut hva som egentlig er helsebringende, sier han.

- Er det noe du fortsatt drømmer om å jobbe med?

- Jeg skulle gjerne blitt komiker. De siste åra har mye handlet om rusavvenning, scientologi og tunge temaer. Men jeg har fortsatt humoren min i behold - den litt mørke, drøye humoren som gjerne preget Turboneger-konsertene og som stadig skapte skandaler når den ble misforstått.

- Jeg er ikke blitt noen alvorlig, gammeltestamentelig fyr - og det å redde norsk humor er jo også en form for humanitært arbeid, sier han.