REKORD: De 115 milliardene Facebook betalte for den reklamefrie direktemeldingstjenesten WhatsApp kan sees som en investering i framtidige inntekter på målrettet reklame på Facebook. Foto: Scanpix
REKORD: De 115 milliardene Facebook betalte for den reklamefrie direktemeldingstjenesten WhatsApp kan sees som en investering i framtidige inntekter på målrettet reklame på Facebook. Foto: ScanpixVis mer

Derfor betalte Facebook 115 milliarder for WhatsApp

Kjøpte salgbare «big data» om en halv milliard mobilbrukere.

I 2009 fikk Brian Acton nei på jobbsøknader hos både Facebook og Twitter. I stedet ble han med den tidligere Yahoo!-kollegaen Jan Koum på etableringen av direktemeldingstjenesten WhatsApp. I går kveld kom nyheten om at Facebook kjøper WhatsApp for helt ufattelige 115 milliarder kroner, fordelt på ca. 24 milliarder i kontanter og resten i Facebook-aksjer.

Slik kan jobblykken snu.

Salgssummen er høyere enn Islands bruttonasjonalprodukt, eller børsverdien til hele Sony, som kollega Marius Jørgenrud i digi.no skriver i denne kommentaren.

WhatsApp er en applikasjon for direktemeldinger på smarttelefoner, tilgjengelig på alle de ledende mobilplattformene. Ved siden av tekstmeldinger kan brukerne sende bilder, video, lydklipp og karthenvisninger.

Jeg har vært bruker siden tjenesten ble etablert i 2009, men etter at Apple kom med sin iMessage i 2011 og Facebook med sin Messenger, har Whats App stort sett fått være i fred på telefonen. Men litt under min radar har tjenesten vokst seg seg e-n-o-r-m.  Whats App har mer enn 450 millioner brukere. 70 prosent bruker tjenesten daglig. Snart sendes flere direktemeldinger via WhatsApp enn med SMS på verdensbasis.

WhatsApp gjør med markedet for SMS på mobiltelefoner det samme som Skype gjorde med fasttelefoni.

Mens Facebook har lyktes med å ta en sterk posisjon på direktemeldinger i USA, er det WhatsApp som dominerer i Europa og i raskt voksende mobilmarkeder som India, Brasil og Mexico, skriver TechCrunch.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mark Zuckerberg ville altså ikke risikere å mislykkes i et forsøke på å utkonkurrere WhatsApp, og åpnet lommeboka i stedet. Kara Swisher hos re/code mener dette er prisen for ikke å ha et eget mobilt operativsystem, slik Apple og Google har. Da må man i stedet forsøke å kjøpe seg mobil dominans på andre måter, og i det siste er det blitt stadig tydeligere at Facebook staser på en strategi med flere, uavhengige mobilapplikasjoner som deler brukerdata. Oppkjøpet av Instagram og nå WhatsApp, og lanseringen av Messenger og Paper, peker i én og samme retning.

Men hvor er forretningsmodellen?

Hva er det som får Facebook til å bla opp et beløp for WhatsApp som omtrent tilsvarer det Google betalte for mobilselskapet Motorola OG det Microsoft betalte for Nokias mobildivisjon?

Facebook skal jo tjene pengene sine på annonser, og det er ingen annonser i Whats App, som brukerne benytter gratis det første året og deretter betaler én dollar i året for. Grunnleggerne sier til og med at det «hater reklame», og de lover at tjenesten skal forbli reklamefri.

KUPP: Jan Koums startet WhatsApp i 2009. I går ble han en meget rik mann, og styremedlem i Facebook. Foto: Scanpix
KUPP: Jan Koums startet WhatsApp i 2009. I går ble han en meget rik mann, og styremedlem i Facebook. Foto: Scanpix Vis mer

Men det henger nok på greip, likevel.

Det Facebook har kjøpt er ikke bare en populær mobilapp og dominans i et spesialisert appmarked, men også nær 450 millioner telefonnumre, svært mange av dem med tilhørende navn oppgitt ved registrering.

Et overveldende flertall av disse vil også være Facebook-brukere, og mange har allerede ved registrering benyttet anledningen til å koble sin WhatsApp-konto sammen med vennelista på Facebook. Har de ikke gjort det frivillig, sørger Facebook for at det skjer nå, i bakgrunnen.

Og når disse databasene kobles sammen, blir det «big data» med skyhøy markedsverdi, slik denne bloggeren spekulerer i.

Plutselig vet Facebook enda mer om hvem du er, hvor du er, hvem du kommuniserer med, hvor du har tenkt deg hen og hva du planlegger å gjøre der. Selv om innholdet i meldingene ikke lagres, er det lite sannsynlig at Facebook vil la muligheten til å automatisk lese meldingstrafikk i sann tid gå fra seg, og senere bruke dette til kobling mot annonsører . Det er slik Google gjør det med søk, epost og annet innhold vi som brukere genererer, og det er slik Facebook gjør det i sine øvrige applikasjoner. 

Slik skaffer Facebook seg et uhyre kraftfullt verktøy for målrettet annonsering mot mobile brukere.

Ikke engang Google har noe liknende.

Personvern, sier du?

Det er jo ingen som leser brukervillkårene likevel. Derfor har mange av oss allerede en rekke ganger sagt ja til at våre digitale liv støvsuges for kommersiell verdi. Trolig vil den oppdaterte versjonen av WhatsApps villkår inneholde en formulering lik den Facebook-eide Instagram benytter:

We will not rent or sell your information to third parties outside Instagram (or the group of companies of which Instagram is a part) without your consent, except as noted in this Policy.

HELL I UHELL: Brian Acton fikk ikke jobb hos Facebook. I dag ble mobiltjenesten han i stedet var med å starte sammen med Jan Koum solgt til nettopp Facebook for 115 milliarder.
HELL I UHELL: Brian Acton fikk ikke jobb hos Facebook. I dag ble mobiltjenesten han i stedet var med å starte sammen med Jan Koum solgt til nettopp Facebook for 115 milliarder. Vis mer