(Dagbladet): Da tv-seerne hadde stemt fram 18 år gamle Marius Samuelsen som vinneren av «Idol» 2016 i går kveld, gikk Norges nye popstjerne opp på scenen igjen for å framføre en av låtene på nytt. Med konfetti og det hele - i tradisjon tro.
Men Samuelsen rakk aldri å synge ferdig før TV 2 gikk til reklamepause. Slikt blir det seerstorm av.
Da Dagbladet snakket med kanalen like over midnatt i går kveld, var svaret at TV 2 må forholde seg til reklamereglene.
Men hva går egentlig disse reklamereglene ut på?
- Uheldig avslutning - Som kommersiell kringkaster må TV 2 følge kringkastingsforskriften for reklametid. Reklameinnslag skal ikke overstige mer enn 20 prosent per klokketime, som tilsvarer tolv minutter, forklarer Lars Erik Krogsrud, rådgiver i Medietilsynet.
TV 2 kan selv bestemme hvordan reklameminuttene skal fordeles, og må gjerne ha kortere reklameavbrudd.
- Tolv minutter er maksgrensa, forteller Krogsrud, og fortsetter:
- I TV 2s tilfelle antar jeg det handler om inngåtte avtaler med annonsører, som de var nødt til å følge opp, og dermed måtte gå til reklamepause på angitt tidspunkt. Jeg vil betrakte det som en uheldig måte å avslutte en sending på.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger