STØRRE ENN SUMMEN AV DELENE: Det er enkelt å plukke iPhone 4 fra hverandre. Men summen av delene kan vise seg å bli en uslåelig helhet, mener DB.nos kommentator. Foto: APPLE
STØRRE ENN SUMMEN AV DELENE: Det er enkelt å plukke iPhone 4 fra hverandre. Men summen av delene kan vise seg å bli en uslåelig helhet, mener DB.nos kommentator. Foto: APPLEVis mer

Derfor blir iPhone 4 en suksess

Gammelt nytt i suveren pakke.

||| Det er gått noen dager siden lanseringen av iPhone 4. Ettersom den karismatiske Apple-sjefen Steve Jobs omgir seg med noe som er blitt kalt et reality distortion field - et energifelt der virkeligheten forvrenges kraftig i Apples favør - kan det være greit med litt avstand før man våger seg på en slags oppsummering.

NOEN STOR NYHET var det jo ikke, om vi holder oss til en noenlunde konservativ fortolkning av begrepet «nyhet». Teknolginettstedet Gizmodo hadde for lengst vist bilder av produktet, etter å ha sikret seg et eksemplar en uheldig Apple-ansatt hadde glemt igjen i en bar.

Men det var ikke bare utseendet til fjerde generasjon iPhone som var gammelt nytt.

Mange av telefonens spesifikasjoner og funksjoner var også av et kaliber som i seg selv er lite egnet til å imponere.

Det er lenge siden et mobilkamera på fem megapiksler var en sensasjon. Et batteri som ikke må lades flere ganger i døgnet er vel strengt tatt heller ikke noe å hoppe i taket for. Muligheten til å bruke flere programmer samtidig? Det skulle da bare mangle. Og videosamtaler, som Steve Jobs klarte kunststykket å presentere som en slags sensasjon, har vært en fiasko på andre avanserte mobiltelefoner i en årrekke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NÅ SKAL DET sies at Apple også en rekke ganger tidligere har lyktes med å få oss konsumenter til å ta i bruk eksisterende teknologier på en ny måte. Det skulle være nok å nevne mp3-spillere og tavle-PCer. Før Apple kom med iPod og Ipad, var disse markedene på bleistadiet.

Skal man oppsummere reaksjonene på presentasjonen av iPhone 4, må det være riktig å si at alt tyder på at vi har med en solid vinner å gjøre.

Et tilnærmet samlet presse- og analytikerkorps ser ut til å være enige om at iPhone 4 vil forsterke Apples sterke og aggressive posisjon i markedet for smarttelefoner. Det ikke fordi telefonen, isolert sett, er så sensasjonell. En del av nyhetene, som innebygget gyroskop og skjermen, med sin ekstremt høy oppløsning, er riktig nok imponerende i seg selv.

MEN DET ER HELHETEN som gjør det. Summen av en stadig kortere mangelliste, en grunnleggende innovativ tenkning på alle felt, forbedret maskinvare, raskere prosessor, avanserte tekniske funksjoner, nydelig skjerm, lekkert, minimalistisk design, markedets mest brukervennlige operativsystem og enkel tilgang på nærmere 200.000 programmer gjennom programvarebutikken App Store, vil trolig vise seg uimotståelig for store grupper av forbrukere.

At en rekke telefoner har råere ytelse på viktige punkter? At Apples løsninger er ganske lukkede, med tette bindinger til Apples egen programvare og nettbutikk? At Apple ikke støter Adobes Flash-teknologi, som er en utbredt standard for nettvideo og multimedia? At Apple driver innholdssensur før de slipper inn programvare i App Store, med Steve Jobs som en slags über-redaktør? At Apple ikke er kjent som verdens mest serviceorienterte og forbrukervennlige selskap?

Folk flest bryr seg rett og slett ikke.

De ser bare en uvanlig lekker «telefon», med et operativsystem som er elegant og lett å bruke, og med så mange morsomme og nyttige programmer og spill, at de vil ha en.

DA APPLE gikk forbi Microsoft som verdens største teknolgiselskap, var det et historisk generasjonsskifte. Reaksjonene på iPhone 4 kan også lett få oss til å tro at dette er et produkt «alle må ha».

Men slik er det ikke. Kongen er ikke alene på haugen.

Ars Technica kunne denne uka melde at Research In  Motion, som leverer operativsystemet til Blackberry-telefonene, er størst i det amerikanske smarttelefonmarkedet, med en andel på 36 prosent. Googles mobiloperativsystem Android er på andre plass, iPhone først på tredje med 21 prosent.

SVART/HVITT: iPhone 4 kommer i to farger. Foto. APPLE
SVART/HVITT: iPhone 4 kommer i to farger. Foto. APPLE Vis mer