Derfor danker Idol ut OL

Trash-TV appellerer spesielt til kvinner.

(Dagbladet.no):

I USA spår TV-analytikere at den amerikanske versjonen av Idol vil danke ut OL når det gjelder å få flest TV-seere. I det skiinteresserte Norge måtte riktig nok Idol se seg kraftig slått da NRK sendte åpningsshowet fra Torino-lekene forrige fredag.

Men i kveld kan det bli kamp om fjernkontrollen når OL-studio og Idol går samtidig på hver sin kanal.

Kan delta selv

- Sinnssykt! Det er så sykt! Det er helt sinnssykt!

Ni år gamle Agnes Viljugrein minnes fjorårets Idol-finale, da Jorun Stiansen stakk av med seieren, og syntes det var helt sinnsykt. Agnes og hennes jevnaldrende venninne Hanne Thomassen Indrhaug er ikke kommet skikkelig i gang med årets sesong av sangkonkurransen, men gleder seg til det drar seg til i finalerundene.

- Idol er akkurat som Melodi Grand Prix bare at det er oftere. Også kan du være med å stemme. I fjor fikk jeg stemme under finalen, forteller Agnes, som stemte på favoritten Jorun.

Da Line Cathrin Bjørkli skrev hovedfagsoppgave om Idol prøvde hun å finne fram til suksessoppskriften bak Idol. Hennes konklusjoner stemmer godt overens med ekspertkommentarene fra Dagbladet.nos Idol-panel.

IDOLYNDLINGER: Amatørsangere, som Vivian og Ørjan, i Idol kan bli like store idoler som OL-heltene. Det er fordi de viser oss hva vi alle kan bli, mener medieforsker Gunnar Sæbø. Foto: HENNING LILLEGÅRD/DAGBLADET
IDOLYNDLINGER: Amatørsangere, som Vivian og Ørjan, i Idol kan bli like store idoler som OL-heltene. Det er fordi de viser oss hva vi alle kan bli, mener medieforsker Gunnar Sæbø. Foto: HENNING LILLEGÅRD/DAGBLADET Vis mer

- I Idol-konseptet bygges det opp et følelsesmessig bånd mellom publikum og deres deltakerfavoritter. Seerne tilbys rollen som jordmødre for morgendagens popstjerne, og det legges stor vekt på å få fram at det er seernes avstemning som avgjør hvem det blir, sier Bjørkli til Dagbladet.no.

Slik forklarer hun hvordan noe som kan betegnes som en middels karaokekonkurranse fanger stadig flere TV-seere.

- Seertallene for Idol er høyere enn noen sinne. I snitt har vi hatt 750.000 seere per sending i år. Det er tall vi tidligere bare kunne skryte av når vi nærmet oss finalen, får Dagbladet.no opplyst av informasjonsmedarbeider Bjarne Ljaastad i TV 2.

Idol=sport

Men dersom det blir kamp om fjernkontrollen i kveld, er det mest sannsynlig far som holder i den ene enden. Han vil få med seg høydepunkter fra dagens øvelser og OL-studio. I andre enden er det gjerne mor og datter som drar. De vil se den tredje semifinalen i Idol. For Idol fenger helst det feminine kjønn, viser undersøkelser.

- Det som mange kaller trash-TV appellerer spesielt til kvinner og jenter. Sport derimot er underholdning som menn med pondus har løftet opp på et høyere nivå.

Konstateringen kommmer fra filosof og TV-anmelder Hanne Andrea Kraugerud. I fjor skrev hun artikkelen «Å gi trashen et ansikt» i tidsskriftet Samtiden .

- Sport og reality-TV som Idol, handler om veldig mye av det samme. Det handler om lidenskap, drømmer, tap og nederlag, sier Kraugerud.
 
- Det er to underholdningssjangre som er tettere forbundet enn det dekningen skulle tilsi. Men der hvor sport behandles som noe offentlig, høyverdig som har plass i nyhetssendingene, får ikke reality den samme mediedekningen.

Kraugeruds generelle poeng er at media må vurdere om ikke sporten tar for mye plass. Alternativt må media vurdere å gi mer plass til å dekke Idol og reality.

Idrettshelter blir fjerne

Egentlig er det ikke så stor forskjell på en langrennskonkurranse og en sangkonkurranse - sett fra et sofaperspektiv, mener Dagbladet.nos ekspertpanel. Både Agnes og Hanne mener det i bunn og grunn handler om å følge med på hvem som vinner.

Deres forklaring på hvorfor Idol er så populært er ganske enkel:

- Det er mange som liker å synge og som vil bli flinke, sier Hanne.

Det er en enkel og riktig analyse, mener Gunnar Sæbø ved Institutt for medier og kommunikasjon. Han har forsket på fanrelasjoner og hvordan folk dyrker personer de bare kjenner gjennom media.

- OL og Idol taler til våre interesser på helt ulike måter. Idrettsstjernene og kjendisene blir fjerne. De blir idoler fordi de er alt vi ikke selv kan bli. Da er det lettere å engasjeres av Idol-deltakere som viser oss hva vi alle kan bli, sier Sæbø.

Et godt råd
I TV 2 frykter man ikke konkurransen fra OL-sendingene. I løpet av vårhalvårets 36 Idol-sendinger er det bare 4 av dem som kolliderer med OL-programmer.

- Vi kommer til å merke at det er noe lavere seertall under OL, men i det lange løp gjør ikke det noe, sier informasjonmedarbeider Bjarne Ljaastad.

Dagbladet.nos Idol-panel har imidlertid et siste råd til TV 2 og Idol, dersom de ønsker å få flere seere.

- De burde gjøre noe med dommerne. Tor Milde burde vært en dame, og han burde vært yngre, sier Agnes og Hanne.

<B>IDOL-PANELET:</B> Hanne Thomassen Indrhaug og Agnes Viljugrein er Dagbladet.nos eksperter. Og ekspertene er enige med dem.
<B>SPORT OG SANG, HAND I HAND: Filosof Hanne Andrea Kraugerud mener sport og reality er likestilt som underholdningssjangre.
<B>OL-KONKURRENTER:</B> Kveldens semifinaledeltakere må konkurrere mot OL-sendingene i NRK om å samle TV-seere.
<B>Burde vært dame:</B> Idol burde gjøre noe med dommerne. Tor Milde burde vært en dame, mener Dagbladet.nos ekspertpanel.