Den gigantiske showcasefestivalen South By Southwest (SXSW) i Austin, Texas - kanskje det største bransjetreffet i verden - har en sterk tiltrekningskraft på artister, bransjefolk og presse. SXSW likner på den amerikanske drømmen. Forestillingen er gjerne at lykkes man på SXSW, blir veien til å bli en etablert aktør, eller til og med en suksess i USA, mye kortere.
Men sannheten om SXSW er mye mer komplisert. SXSW har de siste åra vokst og ekspandert voldsomt. I 1987 ble det registrert 700 bransjedelegater på SXSW. I 2015 var det nærmere 30.000 delegater og over 2000 artister i det offisielle musikkprogrammet. I dag er SXSW i like stor grad en tumleplass for artister som Prince og lanseringsarena for store artister som Justin Timberlake.
Konkurransen om å nå gjennom er knallhard. Tiden da A&Rs kom løpende med kontrakter og signerte ukjente artister er forbi, om det i det hele tatt har vært sånn. SXSW er et nyttig sted for viderekomne aktører å vedlikeholde et etablert nettverk og skaffe nye kontakter, som et ledd i en bevisst strategi for det amerikanske markedet. Men det er ytterst få artister som virkelig blir oppdaget på SXSW.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger