Derfor er det dumt å vinne Oscar

Drømmen blir fort til et mareritt.

(Dagbladet.no): Det er høysesong for å vinne priser i Hollywood, men ikke engang Oscar - prisen over alle priser - er noen garanti for en udødelig filmkarriere. For mange skuespillere fører den prestisjetunge prisen bare til dårlige roller, flopper og forglemmelse.

Det kalles Oscar-forbannelsen. Skuespillerens største drøm kan plutselig vise seg å være det ultimate mareritt.

Kjente vinnere som Gwyneth Paltrow og Richard Dreyfuss har klaget sin nød over at prisen har gitt dem personlige og karrieremessige bekymringer. Paltrow ble for kostbar å ansette etter at hun vant Oscar i en alder av 26 år, mens Dreyfuss lenge slet med en rekke filmflopper, samtidig som narkotikaproblemet hans ble stadig verre.

Gjør dårlige valg

Paltrow vant prisen for sin hovedrolle i «Shakespeare in Love» og sier hun ikke taklet å leve med presset om å levere enda sterkere neste gang - noe som førte til at hun gjorde en rekke dårlige rollevalg.

- Jeg tror noe av ulempen ved å oppleve suksess og vinne Oscar i en alder av 26 år er at jeg ble ubekymret for valgene jeg gjorde. Jeg tenkte: «Å, jeg tror jeg prøver dette. Det blir morsomt, eller jeg gjør det for pengene». Slike ting ville jeg aldri tatt så lett på i dag, sier Paltrow ifølge Reuters.

Fra filmkritiker Brita Møystad Engseth kommer Oscar-forbannelsene som perler på en snor.

- Jeg tror nok Oscar-prisen går til hodet på mange vinnere. De får så mange tilbud etterpå at de blir ukritiske til hva de velger. Mange tenker nok litt ubevisst «nå har jeg jo fått den, så nå er det jo ikke så farlig», sier Engseth til Dagbladet.no.

Lykkerus: For mange Oscarvinnere, som Angelina Jolie, Halle Berry og Gwyneth Paltrow, har Oscar-prisen ikke vært noen garanti for en udødelig filmkarriere. Heller tvert imot. Foto: SCANPIX
Lykkerus: For mange Oscarvinnere, som Angelina Jolie, Halle Berry og Gwyneth Paltrow, har Oscar-prisen ikke vært noen garanti for en udødelig filmkarriere. Heller tvert imot. Foto: SCANPIX Vis mer

Lykkelig for en kveld

Louise Fletcher, som håvet inn prisen for beste kvinnelige skuespiller for sin rolle i klassikeren «Gjøkeredet», fortsatte karrieren med å spille i b-filmer som «Excorcist II: The Heretic», «Firestarter» og «Flowers in the Attic».

- Å vinne vil gjøre deg vidunderlig lykkelig for en kveld. Men ikke forvent at det skal gjøre noe som helst for karrieren din, sa hun. Halle Berry er enda et eksempel på en Oscarvinner som har tapt seg etter å ha vunnet. Det samme er Faye Dunaway og Liza Minnelli. Alle tre har både vunnet Oscar for beste skuespillerinne og Golden Raspberry Awards, som er motstykket til Oscarprisen. Prisen gis til årets dårligste skuespiller, manus, sang, regi og film.

Fortjener ikke Oscar

- Stakkars Halle Berry. Etter å ha vunnet Oscar for sin prestasjon i «Monsters Ball» i 2001 var «Catwoman» den første rollene hun var å se i etterpå. Veldig uheldig. Mira Sorvino har vi heller ikke sett etter at hun vant Oscar for Woody Allens « Mighty Aphrodite», og Kim Basingers karriere har vel ikke akkurat gått riktig vei etter at hun vant for «L. A. Confidential» i 1997. Angelina Jolie har heller ikke brukt karrieren sin til å gjøre kvalitetsfilmer etter at hun vant Oscar for «Girl, Interrupted» , sier Brita, som legger til en annen grunn til at mange vinnere går i glemmeboka.

- Mange får jo Oscar-priser som de ikke fortjener også!

- Alle vet jo at Martin Scorsese får Oscar for «The Departed» i år, men han fortjente den mye mer i 1990 for «Goodfellas» . Oscar er mer enn noe annet en trøstegreie, og det er en av grunnene til at Scorsese får prisen i år, tror jeg.

Husker vi hvem som vant?

Og listen av skuespillere som ikke klarer å følge opp Oscar-suksessen fortsetter, med Oscarvinnere fra Rita Moreno, som vant Oscar for « West Side Story» , til Dianne Wiest og Cuba Gooding Jr. som alle har slitt med å gjenvinne glansdagene. Vinnere som F. Murray Abraham, Brenda Fricker, Linda Hunt, Marlee Matlin og Louise Fletcher er heller ikke allment kjente navn, til tross for at de har vunnet filmbransjens gjeveste pris.

Det er altså andre grunner enn trolldom som gjør at Oscar-statuetten til tider kan kalles en forbannelse for noen: trøstepremie, dårlige agenter, ukritiske valg, uflaks eller bare det faktum at prisen går til hodet på vinnerne.

Like tøft som det er å gjøre karriere i filmindustrien er det å opprettholde en, og Oscar er ingen garanti for noe som helst. Det er filmene man ønsker å se om igjen etter et tiår eller to som blir husket. Ofte husker man jo knapt hvem som vant en uke etter prisutdelingen.

Trøstepris:</B> Filmkritiker Brita Møystad Engseth mener Oscar mer enn noe annet er en «trøstegreie».
Vant og forsvant?</B> Kim Basinger har ikke gjort mange store filmer etter «L. A. Confidential».