TIL NORGE: Southern er en av flere jernbanestrekninger i Storbritannia som driftes av The Go-Ahead Group, som sist høst knep anbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen foran NSB. 15. desember forlater det første toget stasjonen. Foto: Dominic Lipinski / Pa Photos / NTB Scanpix
TIL NORGE: Southern er en av flere jernbanestrekninger i Storbritannia som driftes av The Go-Ahead Group, som sist høst knep anbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen foran NSB. 15. desember forlater det første toget stasjonen. Foto: Dominic Lipinski / Pa Photos / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Jernbanereformen

Derfor er konkurranseutsettingen en tap-tap-situasjon for norsk jernbane

Går Go-Ahead med overskudd skal det i lommene på eierne av det private selskapet.

Meninger

Morten Stordalen og Helge André Njåstad fra Frp gjentar sin begeistring for anbudsutsettelser i et innlegg i Dagbladet 21. desember. Poenget deres er at det engelske selskapet har spart norske skattebetalere for 3,3 milliarder de neste ti år. Det er for godt til å være sant.

Billigere togleie, bedre infrastruktur etter mye oppgraderinger og større befolkningsvekst på strekningen bidrar til at behovet for statlige subsidier ville blitt betraktelig mindre, uansett konkurranseutsetting. Derfor leverte NSB et betydelig lavere tilbud enn det de kjører for i dag.

Go-Ahead vant anbudet fordi de har estimert en mye høyere økning i antall passasjerer enn det NSB og SJ – seriøse selskaper som har operert i Norden i flere tiår – tror er realistisk. Dette til tross for at GoAhead scoret dårligst på alle de tre viktige kriteriene om hvordan selskapet skulle få bedre kundetilfredshet.

Dersom Go-Ahead tar feil, at passasjertallet ikke blir så høyt som de tror, ja da må de kutte i utgiftene. De kan gi et dårligere tilbud til kundene ved å sette opp prisene på billettyper og tilleggsfunksjoner, jfr. flyselskapenes ulike bagasjepriser osv. Eller de kan kutte i antall ansatte, kutte i lønningene og pensjonene deres eller å sette ut tjenester som cafe-drift til rimeligere underleverandører. Ingen av delene gir bedre tilbud for kundene eller gode forhold for de ansatte.

Dersom antall reisende virkelig går opp, ja da ville et overskudd i NSB gått tilbake til statskassa – og til en bedre jernbane. I fjor betalte de 225 millioner. Samlet de siste fire årene før oppdelingen av NSB-konsernet leverte NSB 1,5 milliarder i utbytte til staten. Går Go-Ahead med overskudd skal det i lommene på eierne av det private selskapet. Derfor er konkurranseutsettingen en tap-tap-situasjon for norsk jernbane.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.