«URBAN» SAU: Visit Norway har lansert kampanjen #sheepwithaview. Sauen Heidi skal lokke folk til Oslo, men «hele» hovedstaden vil slakte både kampanjen og sauen. Video: Visit Norway Vis mer

Derfor får sauen Heidi Oslo til å rase

Sauekampanje skal få turistene til Oslo. - Sauen må slaktes med det samme, mener næringslivet. 

(Dagbladet): Visit Norway har lansert en ny kampanje. «#sheepwithaview» skal få turister til å strømme over landegrensene.

Gjennom øynene til fem forskjellige sauer skal turistene bli fristet til å besøke norsk natur - og i Oslo sitt tilfelle - besøke byens kulturtilbud.

Nå vil næringslivet og reiselivet i Oslo slakte både kampanjen og sauen.

  • Se den slaktede sauevideoen øverst i saken.

- Sauen må slaktes

Det var Kampanje som først omtalte saken. Marit Høvik Hartmann, kommunikasjons- og markedsdirektør for Oslo Business Region, er en av de som nå reagerer på kampanjen til Visit Norway.

- Jeg skjønner ikke hvorfor de har plassert en bonde som knapt snakker engelsk og en sau med solbriller midt i Oslo, sier Hartmann til Dagbladet.

De er en av flere aktører som har ristet på hodet helt siden sauen ble lansert.

Årsaken er at hovedstaden har en egen profileringstrategi, som i korte trekk dreier seg om å profilere Oslo som en ung, urban og banebrytende by.

- Gjennom flere undersøkelser har vi fått vite hva folk synes om Oslo, og det er ganske tydelig: folk tror ikke at det skjer noe i Oslo, sier Hartmann og fortsetter:

- Det er ingenting som er banebrytende med en sau, forteller hun til Dagbladet.

Hun påpeker i tillegg at Skottland og mange andre land også promoterer seg selv ved hjelp av sauer, og legget til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Sauen må slaktes med det samme.

- Feil

Oslo-sauen har fått det klengende navnet Heidi. I videoen du kan se øverst i saken, har hun på seg solbriller, er på kafé og spaserer på operataket.

- La oss håpe fårikålsesongen kommer tidlig i år, sier Bente Bratland Holm, administrerende direktør i Visit Oslo, når Dagbladet ringer.

Hun mener også at Visit Norways kampanje bryter helt med den internasjonal profileringstrategien er utarbeidet av mer enn 1000 personer og er politisk forankret i Oslo Kommune.

- Når vi nå vil fremheve byen som urban, blir sauen Heidi helt feil talsperson for det formålet, sier Holm til Dagbladet.

Kampanjen har som formål å bidra til klikk og visninger hos VisitNorway. Dette gir også Visit Oslo oppmerksomhet, men det bygger ikke merkevaren, mener Holm.

- Denne oppmerksomheten kunne vi klart oss uten akkurat nå, fastslår hun.

- Heidi elsker gallerier, kultur og kaffe

Bak kampanjen står Visit Norway og Innovasjon Norge. Nasjonal markedssjef i Innovasjon Norge, Ingrid Nernæs, forteller til Dagbladet at de forstår kritikken. Hun mener den kommer fordi de har valgt å begi seg ut på noe nytt.

- En slik humorbasert sosiale medier-kampanje for Norge er selvsagt sterkt forenklet, og bruk av humor også er en risikosport. Vi har forståelse for at dette kan ses og vurderes på ulike måter og at ikke all har sansen for eller liker vinklingen eller humoren som benyttes, forklarer hun og fortsetter:

- Heidi elsker gallerier, kultur og kaffebarer. Hun liker seg blant annet i operaen og på Kampen, forteller Nernæs.

Hun forteller at kampanjen allerede har nådd ut til millioner mennesker, og at den totalt skal lanseres på elleve marked. Grunntanken bak var å vise den norske naturen.

- Selve utgangspunktet for ideen til kampanjen var flott, norsk natur og allemannsretten som gir folk rett til å ferdes fritt. Målsettingen med kampanjen er å vekke interesse og skape nysgjerrighet for Norge internasjonalt, avslutter hun.