Derfor får svenskene et bedre TV-tilbud mens striden pågår

- Har egne produkter og jobber selvstendig og uavhengig.

(Dagbladet): Natt til i går ble det klart at en million norske husstander mister tilgangen til TVNorge og de 12 andre kanalene som eies av Discovery Networks.

Dagbladet skrev i går om hvilke kompensasjoner norske kunder får sammenliknet med svenskene, for allerede i går økte Canal digital Sverige og Bredbandsbolaget tilbudet til sine kunder gratis ved å tilby dem en rekke ulike kanaler.

For svensker med HD-boks er det snakk om 18 kanaler, ifølge Expressens oppramsing.

Også i Norge får kundene det informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor for Canal Digital omtaler som «et plaster på såret», men det er ikke det samme som det svenskene får.

- Andre produkter Ifølge Sandstø kommer det av at driften i Canal Digital Sverige ikke har noe med driften i Canal Digital Norge å gjøre.

- Dette er selvstendige organisasjoner og selskaper, som opererer i ulike markeder og med ulike kundegrupper, men som har vært i samme forhandlingsgruppe, forklarer han.

- Men Canal Digital er det samme?

- Merkevaren er det samme, og har samme navn, men i Norge er det Canal Digital Norge og i Sverige er det Canal Digital Sverige. Markedet og kundegruppen er helt forskjellig, sier Sandstø.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvorfor får svenskene et annerledes, og ifølge flere, et bedre «plaster på såret» mens striden pågår?

- De har egne produkter og de jobber selvstendig uavhengig av oss.

- Er det aktuelt å gi norske kunder et bedre tilbud nå?

- Dette er en veldig spesiell situasjon, som er midlertidig og som vi håper vi får en snarlig løsning på. Jeg ønsker ikke å spekulere på det som vil skje. Vi bruker nå all vår tid på å besvare kunder som har spørsmål. Vi har gitt dem et plaster på såret. Det er ikke en erstatning eller en kompensasjon, men et plaster på såret. Nå vil vi ta en dag av gangen. Det eneste vi ønsker nå er å få til en avtale, sier Sandstø.

- Høyt engasjement I går forklarte Sandstø at norske kunder av Canal Digital Kabel vil uten kostnad få oppgradert hastighet på bredbåndet til 100 Mbps. I tillegg vil kundene få mulighet til å prøve filmtilbudet fra C More Film, også kostnadsfritt og uten forpliktelser, fram til 1. april. Kunder av norske Canal Digital Satellitt vil få en sms og e-post som med informasjon om hvilket alternativt tv-underholdningstilbud de kan benytte.

- Vi er fortsatt bare 36 timer inn i denne konflikten, og det er umulig å love noe uten at vi vet hvordan dette vil utarte seg eller hvor lang tid det vil ta. Vi må bare ta en dag av gangen, sier Sandstø og fortsetter:

- Det vi lover er at vi står på kontinuerlig for våre kunder, og jobber for at situasjonen løser seg så raskt som mulig. Det er det viktigste for oss nå.

- Opplever dere at mange norske kunder er skuffet over det plasteret på såret de foreløpig har fått?

VIL LØSE KONFLIKTEN: Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor for Canal Digital
VIL LØSE KONFLIKTEN: Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor for Canal Digital Vis mer

- Det er et høyt engasjement rundt dette. Mange spør og lurer, som forventet. Det skulle bare skulle mangle, egentlig. 

- Og det har til tider vært stor pågang hos våre kundesentre, og lengre køer enn normalt. Vi har prioritert å hjelpe kundene våre så godt som mulig, fortsetter han.

- Hvordan gjør dere det?

- Ved å disponere bemanningen på kundesenteret og besvare spørsmål.

- Hva er det kundene lurer på?

- Mange lurer på hvorfor det er en konflikt og hvor lenge man kan forvente at det varer.

- Mange hundre millioner Konflikten startet etter at Discovery Networks og Telenor ikke klarte å komme til enighet om prisen på distribusjonen av kanalene, og totalt skal 2,8 millioner tv-seere bli rammet. Striden berører også naboland som Sverige.

- Vi håper inderlig at kundene våre forstår at vi forhandler på vegne av dem. Discovery Networks er et internasjonalt selskap som har vært på en gigantisk handlerunde, og som nå vil presse regningen ned på norske kunder. Vi har strukket oss langt, og anerkjenner at de har gjort en god jobb for de norske kanalene TV Norge, Max og Fem, men prisen de forlanger for de resterende ti kanalene er for høy til å kunne godta. Hadde det bare vært snakk om en kaffekopp, som de selv påstår - hadde vi vært enige for lengst, hevder Sandstø og tilføyer:

- Prisen er langt utover det vi mener er rimelig. Det er snakk om mange hundre millioner kroner.

- Feilaktige påstander I et blogginnlegg på TVNorges nettsider, skriver Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks, at han mener Telenor kommer med uriktige påstander.

- Det siste døgnet har Telenor valgt å slynge ut en rekke feilaktige påstander om at vi framsetter helt urimelige krav i disse forhandlingene, og at de bare beskytter dere som kunder. Disse påstandene kan ikke få stå uimotsagt, skriver han.

Strømme hevder at Telenor ikke har endret prisen de betaler til TV Norge på ti år, han skriver at deres krav er at Telenor skal betale for kanalens innhold på samme nivå som andre distributører.

Håper på en løsning TV-konsernet håper imidlertid fortsatt på en løsning forteller kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery, Espen Skoland, til Dagbladet.

- Vi har fortsatt et håp om å finne en løsning før fristen går ut. Jeg kan dessverre ikke kommentere selve forhandlingene ut over det, sier Skoland.

TVNorge har de siste åra gjort det gjevt med suksesser som «Neste sommer», «Thomas Giertsen: Helt perfekt» og «71° nord - Norges tøffeste kjendis», «Alt for Norge» og «I kveld med Ylvis».