Derfor flommer nettet over av søkkvåte kjendiser

Har tjent over 15 millioner dollar på isbøtte-kasting.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Den nye sosiale medier-trenden «ALS - Ice Bucket Challenge» har tatt verden med storm.

Fenomenet går ut på å filme at man får en bøtte med isvann over hodet, for så å legge det ut i sosiale medier med taggen «ALS - Ice Bucket Challange».

Gjør du det, står du fritt til å nominere venner, familie eller bekjente til å velge mellom å utføre samme stunt eller å donere 100 dollar til ALS-foreningen, som kjemper mot den uhelbredelige og alvorlige nervesykdommen Amyotrofisk lateralsklerose.

Trenden ble startet av foreningen med hensikt om å samle inn mest mulig penger for å bekjempe sykdommen.

Mange millioner Nå skriver ALS-foreningen på sine nettsider at de har samlet inn 15,6 millioner dollar fra 29. juli til 18. august i år, sammenlignet med 1,8 millioner dollar på samme tid i fjor.

Pengene kommer fra tidligere donorer og fra 307 598 nye donorer, skriver organisasjonen.

Det er ikke bare mannen i gata som har isbøtte-utfordret hverandre i det siste, men også kjendisene har omfavnet den nye internett-trenden. Alt fra politikere til artister og fotballspillere har deltatt i trenden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer