Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Derfor heter «alle» Charlie i sosiale medier

Sosiale medier-ekspert mener vi står ved et veiskille i karikaturdebatten.

SYMBOL: Denne tegningen er en av flere som har dukket opp som profilbilder hos mange Facebook-brukere de siste dagene. Den har blitt et symbol på solidaritet og støtte til ofrene etter terroraksjonen mot det franske satiremagasinet Charlie Hebdo. Tegning: Jean Jullien
SYMBOL: Denne tegningen er en av flere som har dukket opp som profilbilder hos mange Facebook-brukere de siste dagene. Den har blitt et symbol på solidaritet og støtte til ofrene etter terroraksjonen mot det franske satiremagasinet Charlie Hebdo. Tegning: Jean Jullien Vis mer

(Dagbladet:) Kort tid etter terrorangrepet i redaksjonslokalene til det franske satiremagasinet Charlie Hebdo reagerte tusenvis av mennesker verden over med å bytte profilbilde på Facebook til bilder med svart bakgrunn og påskriften «Je suis Charlie» i hvitt. Tolv personer mistet livet i angrepet, og mange valgte også å benytte seg av emneknaggen «jesuischarlie» i sosiale medier. Oversatt betyr det «Jeg er Charlie».

Lignende skjedde da journalisten James Foley i august i fjor ble halshogd av IS. Den gang gikk Facebook og Twitter i svart da mange byttet profilbildene sine til svarte bokser.

Statistikk fra Topsy.com viser at nesten 3,5 millioner verden over har brukt emneknaggen «jesuischarlie» på Twitter siden angrepet skjedde onsdag. Og tallet fortsetter å stige.

Les også kommentaren «Jeg er ikke Charlie»

Lavere terskel for å engasjere seg En slik trend har ifølge Bente Kalsnes pågått lenge. Hun er stipendiat ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO, og ekspert på sosiale medier. Ifølge henne er det mange grunner til at verden nå bruker Facebook, Instagram og Twitter til å uttrykke det de mener om saken.

- En viktig grunn er sympati med dem som er rammet av tragedien og støtte ytringsfriheten. Det har også kommet frem at mange mener terroraksjonen også er et angrep på fundamentale verdier og religionskritikk, sier Kalsnes til Dagbladet.

Hun har sett mange eksempler på at folk verden over engasjerer seg.

VISER SOLIDARITET: TV-personlighet Thomas Seltzer har blant annet lagt ut en Charlie Hebdo-karikatur på Instagram for å vise solidaritet til ofrene i Paris.
VISER SOLIDARITET: TV-personlighet Thomas Seltzer har blant annet lagt ut en Charlie Hebdo-karikatur på Instagram for å vise solidaritet til ofrene i Paris. Vis mer

«Jesuischarlie» dukket fort opp etter at nyheten om terrorangrepet kom, og i det siste har også emneknaggen «jesuisahmed» dukket opp som støtte til politimannen som ble brutalt skutt og drept utenfor redaksjonslokalene til Charlie Hebdo. Eksperten mener vi står ved et veiskille i karikatur-debatten.

- Det å endre et profilbilde eller lenke til noe på Twitter, Instagram eller Facebook, er en slags lavterskel for å vise engasjement i en pågående sak. I 2006 (karikatur-tegningene som ble publisert i danske Jyllandsposten, journ.anm.) var det et stort engasjement, men folk hadde ikke de sosiale mediene på samme måte som nå. Derfor var det ikke så lett for dem å synliggjøre engasjementet, sier Kalsnes.

Les mer om magasinet som ble angrepet
Les også hvordan en hel verden reagerte på terrorangrepet

Publiserer karikaturene Sosiale medier-eksperten viser også til «Ice Bucket Challenge», 22.juli, og engasjementet rundt den norske valgkampen i 2013 som andre eksempler der personer viser engasjement med emneknagger og bilder i sosiale medier.

Tragedien i Frankrike har vist at det ikke bare er de store mediehusene som velger å publisere Charlie Hebdo-karikaturene, men også enkeltindivider. Flere har nemlig brukt sosiale medier til å publisere noen av tegningene, mens andre har laget egne tegninger og lagt dem ut på Instagram. Den franske kunstneren Banksy er blant disse. Ifølge Kalsnes kan det senke terskelen for publisering hos flere.

- Når det blir så mange som deler karikaturene, blir det vanskeligere å ta vedkommende for det.

Les hvorfor karikaturtegningene provoserer
Les at flere viser avsky mot angrepet med serke karikaturtegninger 
Les også at det skal trykkes én million eksemplarer av Charlie Hebdos neste utgave. Magasinet kan bli tilgjengelig i Norge
.
Lik Dagbladet på Facebook.

HYLLER TRENDEN: Dagbladet-kommentator i Dagbladet Anne Marte Blindheim synes det er kjempefint at så mange viser sin støtte på nettet. Foto: Benjamin A. Ward/Dagbladet
HYLLER TRENDEN: Dagbladet-kommentator i Dagbladet Anne Marte Blindheim synes det er kjempefint at så mange viser sin støtte på nettet. Foto: Benjamin A. Ward/Dagbladet Vis mer
VED ET VEISKILLE Sosiale medier-ekspert Bente Kalsnes mener vi står ved et veiskille i karikatur-debatten. Foto: Eirin Cathrine Lade, UiO
VED ET VEISKILLE Sosiale medier-ekspert Bente Kalsnes mener vi står ved et veiskille i karikatur-debatten. Foto: Eirin Cathrine Lade, UiO Vis mer