Flere store annonsører svartelistet i forrige uke nettstedet Resett etter en kampanje på Twitter. Flere politikere, blant dem statssekretær Sveinung Rotevatn (V) i Klima- og miljødepartementet, støttet kampanjen. Nå forteller Rotevatn hvorfor han kastet seg inn i debatten.
- Jeg så at det var enkeltpersoner som gjorde annonsørene oppmerksomme på hva Resett er, og jeg så at de ble utsatt for angrep, både fra redaktøren og fra følgerne deres, sier Rotevatn til Dagbladet, og fortsetter:
- Det er sånn de holder på, forsøker å skremme folk til ikke å kritisere dem. Jeg tenkte at kanskje en av oss som er vant til å få mye dritt, og som har ganske hard hud, skal gå foran og vise at det er helt innafor å kritisere.
- En politisk kampanje
- Bra initiativ. Hvorfor dukker annonsene deres opp på Resett, Forskerfabrikken og AgvaKraft? Dette er virkelig ikke noko å støtte (indirekte) opp om, skrev Rotevatn på Twitter, da han kastet seg inn i debatten.
Resett-redaktør Helge Lurås har bekreftet at en rekke annonsører har trukket seg, og kaller situasjonen alvorlig. Han reagerer ifølge NRK på at Rotevatn som medlem av regjeringen har bidratt til det han kaller «annonsesabotasje». Det avviser imidlertid statssekretæren.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger