KOMMER IKKE PÅ XBOX 360: «Final Fantasy XIV Online» ser ikke ut til å komme på Xbox 360. Foto: Square Enix
KOMMER IKKE PÅ XBOX 360: «Final Fantasy XIV Online» ser ikke ut til å komme på Xbox 360. Foto: Square EnixVis mer

Derfor kommer ikke «Final Fantasy XIV» på Xbox 360

- Vi kunne ikke bli enige om Xbox Live.

||| Vi har tidligere skrevet om utfordringene spillskapere må gjennom for å utvikle massive online-rollespill til Xbox 360. De fleste prosjekter har havarert på grunn av det utviklerne mener er en for restriktiv og lukket løsning i Xbox LIVE.

Nå har «Final Fantasy XIV»-regissør Hiromichi Tanaka fra Square Enix fortalt Eurogamer at et «lukket» Xbox LIVE blokkerer for at spillet kan komme på Xbox 360.

- Hovedgrunnen til at vi ikke kunne gå for Xbox 360 var Xbox LIVE-systemet. Det er annerledes enn det normale internettmiljøet, så når vi ville introdusere dette spillet i det samme miljøet som Windows PC måtte det bli PS3, det var valget vårt, sier Tanaka til Eurogamer og fortsetter:

- Microsoft har et annerledes syn på det: De vil ha et lukket system for Xbox LIVE. Vi snakker fremdeles sammen, men vi kunne ikke komme til enighet om Xbox LIVE.  
Andre titler har måttet bukke under på grunn av Xbox LIVE. Både det tidligere Xbox 360-eksklusive «Marvel Universe Online» og «True Fantasy Online» ble kansellert til konsollen.  En av verdens største produsenter av onlinerollespill, sørkoreanske NCsoft, annonserte i 2007 et samarbeid med Sony om å lage spill gjennom deres PlayStation Network, men har ennå ikke annonsert noen konkrete titler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I et intervju med gamesindustry.biz i 2006 fortalte Arena.net-grunnlegger Jeff Strain at forretningsmodellen til Xbox LIVE må forandres for at MMO-spill skal fungere på denne plattformen.

- Deres mål er å oppmuntre folk til å kjøpe spillene fra hylla, og der er det en ekstrafunksjon med onlineinnhold i spillet, forklarer han.

- Men for oss, når du kjøper spillet fra hylla, så er det bare begynnelsen på vårt forhold til deg — vi vil ha direkte kontakt med våre spillere, slik at vi alltid kan gi deg nytt innhold, alltid gi deg kundekontakten direkte. Fra et forretningsmessig synspunkt ble ikke Xbox Live bygget med tanke på dette, mener Jeff Strain.

Også norske Funcom har slitt med å få «Age of Conan» over på Xbox 360. Markedssjef Erling Ellingsen mener det skyldes «tekniske utfordringer».

- Det er flere utfordringer rundt det å bringe «Age of Conan» til Xbox 360, da spesielt av teknisk art. Men det er også en fortløpende kommersiell vurdering. Utover dét ønsker vi ikke å gå i detaljer, sier Ellingsen til PressFire. Men han påpeker at Funcom har tro på konsollen som plattform for massive onlinerollespill, og at de fremdeles jobber med teknologi til dette.

På spørsmål om de vurderer å gi ut sitt neste onlinerollespill, «The Secret World», på konsoll svarer Ellingsen:

- Det definitivt er en mulighet vi holder åpen, men det er igjen en fortløpende kommersiell vurdering vi må foreta.

Med unntak av PC vil ikke Funcoms Erling Ellingsen avsløre hvilke plattformer selskapet vurderer å gi ut sitt neste MMO på.