USA-SUKSESS:  Nå er Nico & Vinz hovedpersonene i en splitter ny musikkvideo for Pepsi i USA. Her fra videoen. Foto: Youtube / Pepsi
USA-SUKSESS: Nå er Nico & Vinz hovedpersonene i en splitter ny musikkvideo for Pepsi i USA. Her fra videoen. Foto: Youtube / PepsiVis mer

Derfor satser Pepsi på den norske popduoen

- Vi så at disse gutta hadde oppmerksomhet i sitt miljø, og noen dødsbra låter vi fikk sterke følelser for.

(Dagbladet): Mandag kveld fikk verden se den nye «Am I Wrong»-videoen fra den norske popduoen Nico & Vinz, som er Norges største popmusikalske eksportartikkel siden A-ha.

Videoen er sponset av brusmerket Pepsi og ble først lagt ut på deres amerikanske nettside. Den er den første i en ny serie Pepsi-sponsede musikalske prosjekter som har fått navnet Pepsi Pulse Artist Spotlight og er skapt i samarbeid med det kontroversielle hiphop-magasinet Complex, ifølge Billboard.

Ifølge Billboard var det etter en grundig vurdering av Oslo-duoen at Pepsi bestemte seg for å satse.

- Dødsbra låter - Vi startet med å ha samtaler med plateselskapene Warner, Universal og Roc Nation, så på hvor merkevaren vår var på vei dette året, og undersøkte om de hadde artister som ga den samme følelsen, sier Pepsis musikksjef Javier Farfan.

- Vi så at disse gutta definitivt hadde oppmerksomhet i sitt miljø, og at de hadde noen dødsbra låter vi fikk sterke følelser for.

Tidligere har de norske popstjerneskuddene Nico & Vinz, som i helga toppet de britiske hitlistene som første norske band siden A-ha og har ligget på topp ti på den amerikanske Billboard Hot 100-lista i hele sommer, laget en video for sin internasjonale hit i eksotiske omgivelser i Botswana.

Den vist over 50 millioner ganger på Youtube.

Den nye videoen, som er ment for det amerikanske markedet, er satt sammen av autentiske klipp fra Oslo-guttas første jobbtur til New York i juni i år - fra flyturen og sightseeing til diverse møter med amerikansk radio og opptreden for et entusiastisk publikum på The McKittrick Hotel i Chelsea på Manhattan.

- Lærer oss å kjenne - Klippene i videoen følger oss på vår reise mot å nå drømmen vår. Jeg synes den gir fansen en god mulighet til å lære oss å kjenne, sier Nicolay Sereba (23), alias Nico, til det amerikanske musikkbransjemagasinet.

- Den er en slags forsmak på på det vi har drevet med i Norge og andre steder. Det føltes naturlig for oss å bevege oss over til USA for å jobbe der, møte folket og spre musikken, sier makkeren Vinz, som egentlig heter Vincent Dery (23).

Den svensk-etiopiske sangeren Sebastian Mikael og den amerikanske singer-songwriteren Mayaeni er artistene som skal følge i Nico & Vinz' fotspor i Pepsi Pulse-serien.

Pepsi har lang tradisjon for å inngå samarbeid med store internasjonale artister. Britney Spears, Michael Jackson, Beyoncé, Madonna og Spice Girls er bare noen av artistene som har frontet brusmerket.