Derfor ser vi Big Brother og Hotel Cæsar

For nå blir reality såpe og såpe blir reality.

(Dagbladet.no): Hva er det som får flere hundre tusen nordmenn til å følge med på hva som skjer når 18 norske og svenske ungdommer sperres inne i et hus og døgnovervåkes av kameraer?

Årets sesong av Big Brother debuterte med drøye 400.000 TV-seere. Tusenvis har lest på Dagbladet.no at Malin og Samuel hadde hatt sex etter seks timer, og at Jessica kanskje må møte i retten. Hvorfor?

Det kalles reality og inntok norske TV-skjermer i 2001. Siden den gang er realitydeltakere sperret inne i bunkere, sendt til fjells, sendt til sengs, vært med på ekstrem oppussing og ekstrem make-over. Alle reality-varianter og lavere seertall til tross, Big Brother holder stand. Og media har mye av æren - eller skylda, om du vil.

- Et konsept som Big Brother er spesielt avhengig av et samspill mellom konseptet og andre medier. For meg blir det meningsløst å sitte og følge med på Big Brother, hvis jeg ikke kan lese i avisen om hvem som liker hvem, og hvem som gikk til sengs natta før, sier medieviter Alex Iversen.

Han mener Big Brother har en unik kapasitet til å bli en snakkis - det som folk er opptatt av og snakker om.

- Det skjer noe hver dag, og da er det interessant å få journalistiske oppdateringer på den iscenesatte virkeligheten. Og journalistikken fungerer som all annen journalistikk, med det unntak at journalistene rapporterer fra en iscenesatt virkelighet.

Såpe eller reality?

Like før Big Brother 2006 startet opp, var den 16.sesongen av såpeserien Hotel Cæsar i gang. Den første virkelige såpeserien lagd etter malen fra Dynastiet og Dallas. I gjennomsnitt samler Hotel Cæsar i underkant av en halv million seere hver kveld.

GJORDE DET FØRST: Rodney og Anette var de første til å «gjøre det» på reality-tv. Nå følger såpeserier som Hotel Cæsar i fotsporene og blir mer reality, mener forsker. Foto: TV NORGE
GJORDE DET FØRST: Rodney og Anette var de første til å «gjøre det» på reality-tv. Nå følger såpeserier som Hotel Cæsar i fotsporene og blir mer reality, mener forsker. Foto: TV NORGE Vis mer

I forkant av årets sesong sendte TV2 talkshow med skuespillerne som gjester i studio og med fans som publikum. Og ikke minst kunne TV-seerne følge med på utvelgelsen av to nye skuespillere i «Jakten på en Cæsar-stjerne».

Derfor kan vi driste oss til også å kalle Hotel Cæsar et realityshow. Det mener Camilla Johannessen ved Instituttet for kulturvitenskap ved Universitetet i Bergen.

- Når flere tusen mennesker melder seg på i håp om å komme innenfor hotellets fire vegger for å komme på TV og bli kjent, minner det mye om Idol, Farmen og Jakten på Kjærligheten.

- «Jakten på en Cæsar-stjerne» var rett og slett et realityshow.

I tillegg mener Johannessen at Hotel Cæsar har fanget opp trekk fra realitysjangeren i måten såpeserien filmes på.

- De har endret måten de filmer på. Du vil se at det er mye mer bevegelse i bildet og at ting skjer mye hurtigere. Dette er med på å skape et mer autentisk inntrykk, sier Johannessen.

Paralleller

Ifølge medieviter Alex Iversen finnes det åpenbare paralleller mellom Hotel Cæsar og Big Brother.

Hotel Cæsar representerte noe nytt da den kom i 1998. Det samme kan sies om Big Brother da den kom tre år senere. I begge tilfellene dreier det seg om iscenesatte virkeligheter, hvor fjernsynskarakterene står overfor etiske og moralske dilemmaer som publikum kan gjenkjenne seg i.

- Emosjonell realisme, kalles det, sier Iversen.

Det vil si at på tross av at rammene rundt det som skjer er ganske ville, er det en følelsesmessig sannhet i de intime situasjonene karakterene havner i.

Han er derfor delvis enig i at såpesjangeren og realitysjangeren glir mer over i hverandre.

- Det er riktig at Hotel Cæsar er gjort til en reality. Spesielt var det tydelig da «Jakten på en Cæsar-stjerne» ble satt i gang.

Han tror noe av årsaken til at Hotel Cæsar likner mer og mer på reality er at de har sett at konseptet funker.

- Castingprosessen med å finne nye skuespillere ville blitt gjennomført uansett. Ved å hente inspirasjon fra reality-sjangeren kan folk bli mer kjent med karakterene, og oppmerksomheten rundt skuespillerne kan smitte over på serien. Dessuten kan man tjene penger på sms-stemmene.

Større snakkis en såpe

Men «Jakten på en Cæsar-stjerne» og andre realityknep til tross, Big Brother og andre realityshow er fortsatt en større snakkis en såpe er.

- Men betyr det at dersom Dagbladet.no sluttet å skrive om Big Brother ville folk slutte å se på programmet og snakke om det?

- Seertallene ville nok blitt lavere, men jeg tror ikke folk ville latt være å kikke av den grunn, sier Iversen.

<B>SATTE REKORD:</B> Malin og Samuel var ikke først ute i Big Brother-historien med å ha sex på tv. Men de var raskest.
<B>UNGDOMSSÅPE:</B> Medieviter Alex Iversen mener Big Brother med sin bimbofaktor er blitt en ungdomssåpe.
<B>FØRSTEGENERASJON:</B> Da Hotel Cæsar kom i 1998 var den lagd etter mal fra Dynastiet og Dallas. Nå har såpeserien forandret seg.
<B>JAKTEN PÅ EN STJERNE:</B> De heldig vinnerne av «Jakten på en Cæsar-stjerne» får spille Storm og Liv i serien.