MARKERING: Hassan Raja, Zeeshan Abdullah, Hajrah Arshad og Ali Chishti har sammen med flere andre unge muslimer tatt initiativ til en samling utenfor synagogen i Oslo på lørdag. Foto: Oda Leraan Skjetne / Michael Probst / AP / NTB Scanpix
MARKERING: Hassan Raja, Zeeshan Abdullah, Hajrah Arshad og Ali Chishti har sammen med flere andre unge muslimer tatt initiativ til en samling utenfor synagogen i Oslo på lørdag. Foto: Oda Leraan Skjetne / Michael Probst / AP / NTB ScanpixVis mer

Derfor slår jeg ring rundt synagogen

Jøder og muslimer er bragt sammen av skjebnen. Vi må lære oss å leve sammen.

Meninger

En uke har gått siden terrorangrepet på i København der blant annet den danske jøden Dan Uzan ble drept. I Frankrike har jøder blit ofre for terror i både Paris og Tolouse. Når mennesker blir drept på grunn av sin identitet vitner det om noe grunnleggende galt med terroristenes menneskesyn.

Midt i all elendigheten har noen muslimske ungdommer i Norge tatt internasjonale medier med storm. 17 årige Hajrah Arshad og seks andre står bak lørdagens markering utenfor synagogen der det skal dannes en fredsring rundt synagogen. Dette er ikke bare å snu ryggen til ekstremister i våre rekker som prøver å definere vår tro. Bevisst eller ubevisst er det samtidig et steg for å gjenopplive en glemt tradisjon i den muslimske verden.

Jødenes tilstedeværelse i Norge kan dateres tilbake til årene etter inkvisisjonen da en gruppe portigisiske jøder fikk innpass i Norge. På samme tid sendte det ottomanske kalifatet sine flåter for å redde jødene fra det iberiske halvøy. De ble bragt til sikkerhet i  Midtøsten. De bosatte seg i Jerusalem, Hebron og Safed. Under ottomanerne blomstret Safed som et teologisk senter for jødisk lære og aspirerende rabbinere strømmet til. I Jerusalem ble de ønsket velkommen av Sultan Suleman som vasket klagemuren med rosevann før stedet ble innviet som bedeplass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under jødeforfølgelsen i andre verdenskrig ble det jødiske samfunnet i Norge redusert til ca. 500 personer av opprinnelige ca. 2000 før krigen. Muslimske Albania var et av få land der antall jøder økte. Fra forfølgelse i Europa søkte de hit for beskyttelse. I Holocaust-museet i Jerusalem kan man se bilder av jødiske kvinner i Tiranas gater, gående arm i arm med sine muslimske veninner, ikledd burkaer som deres verter har sydd for å beskytte sine gjester fra overgrep.

Selv i dag er synagogen i muslimske Sarajevo den eneste i Europa som står ubevoktet.

Det finnes selvsagt mørke sider ved dette forholdet. Alt har ikke bestandig gått på skinner i Abrahams hus. I årene etter 1948 ble jødene stadig mer forfulgt blant annet i Midtøsten der folkeopinionen tradisjonelt er i palestinernes favør.

Derfor er det viktig at vi muslimer ikke lar politiske sympatier gjennomsyre vårt forhold til jødene generelt, slik også israelvenner må forstå at å sympatisere med palestinerne ikke trenger å være synonymt med jødehat eller israelfientlige holdninger. I Norge er både muslimer og jøder minoriteter. Like lite som man selv liker å bli generalisert må sørge for at vi ikke generaliserer andre veien.

Lørdagens markering har fått positive reaksjoner fra både muslimske og jødiske ledere. Abo Barirah, en imam født og oppvokst i Sandnes, skriver på arrangementets facebook-sider: «Veldig flott, la oss vise hva den sanne islam egentlig er. Ikke den som blir representert av ISI/al-Qaeda og heller ikke slik SIAN og Pegida har oppfattet islam og muslimer. Håper også på gjensidig respekt for alle mennesker.»

Anne Sender, tidligere forstander i det mosaiske trossamfunn, skriver: «Dette er en sterk symbolhandling som kan bety mye for videre dialogarbeid. At dere unge sier nei til vold, hat og ikke minst konspirasjoner om hva jøder er og etterhvert bygger ned fordommene. Vi er begge minoriteter i dette landet og har selv også ansvar for å bygge et godt felleskap, og sammen er vi selvsagt mye sterkere. Jeg gleder meg til å se dere lørdag.»

Overaskende nok er det organisasjonen Med Israel for Fred (MIFF) som kommer med den sterkeste motreaksjonen på arrangementet. Leder Conrad Myrland anklager initiativtager Hajrah Arshad for å ville slette Israel fra kartet, en anklagelse han senere måtte ta tilbake. Michel Rachel Suissa, leder for Senter mot antisemittisme er heller ikke begeistret og anklager jøder som støtter arrangementet for å være «naive».  

Det er slike arrangementer som gjør at mange møter seg selv i døra. Derfor fortjener disse ungdommene ekstra ros. De tvinger enkelte til å se seg i speilet, å komme seg vekk fra sine komfortsoner og gjentenke en ting eller to. Allikevel vil mange tviholde på sine fordommer.

Jøder og muslimer er bragt sammen av skjebnen. Vi har samme stamfar, ærer mange av de samme profetene og har til en stor grad felles arv og historie. Slik jøder ber mot Jerusalem er byen også hellig for muslimene.

Vi har ingen annen valg enn å lære oss å leve sammen. Jødene er få. Vi er mange. Derfor vil vi slå ring rundt synagogen, for å vise at sammen er vi enda fler.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook