DEBATT

Derfor streiker vi

LÆRERSTREIKEN: Vi streiker for retten til å jobbe til ti om kvelden, fem planleggingsdager på rad. Selv om arbeidsdagen offisielt bare varer til fire.

LÆRER: Forfatteren Guro Sibeko er lærer i osloskolen og ikke selv i streik. Men hun vet hvorfor det er verdt å streike, skriver hun.
Foto: Berit Roald / SCANPIX
LÆRER: Forfatteren Guro Sibeko er lærer i osloskolen og ikke selv i streik. Men hun vet hvorfor det er verdt å streike, skriver hun. Foto: Berit Roald / SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Arbeidsdagen er kanskje ferdig firemen det er ikke årsplanene eller leseopplæringsplanen eller planen for opplæring i sosial kompetanse gruppeinndelingene eller lista over turvenner eller lista over samarbeidspartnere på naturfagssalen eller klassekartet som viser hvilken elev som skal på hvilken pult. Pultene er ikke klare klokka fire. De står stabla bakerst i klasserommet som om de fortsatt må gjøre plass til liggeunderlagene til guttelaget fra Braskereidfoss som tapte tre kamper og vant en i Norway Cup. Plakatene med verbbøying og FNs barnerettigheter er ikke laminerte enda det store treet som skal få små ugler på greienene etter hvert som elevene lærer nye ting er ikke tegna sangen med navnene til alle i klassen i som elevene skal synge hver morgen er ikke skrevet det er ikke ukeplanen heller eller brevet som ønsker elevene velkommen eller brevet som forteller dem om den første turen klassen skal på neste onsdag eller mailen til foreldrene til han med hørselshemmingen eller mailen til foreldrene til hun med panikkangst eller mailen til foreldrene til hun med nøtteallergi eller den til alle de andre foreldrene om hun med nøtteallergi eller den til alle de andre foreldrene om han utagerende som har posttraumatisk stressyndrom eller adhd eller begge deler og om assistenten som skal sørge for at de andre elevene ikke blir slått i klasserommet, «dere kan være helt trygge» skal vi skrive uten å nevne han gutten som har ptsd eller kanskje adhd for vi har jo taushetsplikt og den skal vi holde men før klokka fire rekker vi ikke å holde taushetsplikten ferdig! Vi rekker ikke å holde løftet om å fortelle den nye gymlæreren at Pia er refluksoperert eller å holde hånda til den nyutdannede kollegaen som er vettskremt eller å holde plakatene opp mot veggen i klasserommet hennes så det blir rett rett nok har vi fått presentert alle timeplanene og alle de nye kollegene og hørt en forelesning om bruk av leseutviklingsskjemaet og en om skolens antimobbeplanvi har lært de nye systemene for registrering av fravær og reservering av i-pader vi har diskutert teamets leksestrategi og kartlagt våre samlede håndarbeidsferdigheter vi har bytta kjemiundervisningen i a-klassen mot norrøn mytologi vi har avtalt at den amerikanske eleven skal hospitere i sjette i engelskog at trinnet skal nivådeles i matematikk vi har hatt møte med rektor vi har hatt møte med sosiallærer vi har hatt møte med helsesøster vi har ikke hatt møte med klassekontaktene, de er på jobb ogkommer klokka fem vi har laga plass til dem mellom turen til biblioteket for å finne matpakkebok og turen til kopirommet for å trykke opprepetisjonsquizen til første skoledag

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer