FULL STRID: TVNorge-eier Discovery Networks og Telenor-eide Canal Digital har i lengre tid kranglet om hvor mye sistnevnte skal betale for å kunne distribuere Discoverys kanaler. Her med Discovery-sjef Harald Strømme. Foto: NTB Scanpix
FULL STRID: TVNorge-eier Discovery Networks og Telenor-eide Canal Digital har i lengre tid kranglet om hvor mye sistnevnte skal betale for å kunne distribuere Discoverys kanaler. Her med Discovery-sjef Harald Strømme. Foto: NTB ScanpixVis mer

Derfor taper du tv-krigen

- Dette er ikke siste gang.

(Dagbladet): TVNorge-eier Discovery Networks og Telenor-eide Canal Digital har i lengre tid kranglet om hvor mye sistnevnte skal betale for å kunne distribuere Discoverys kanaler.

Discovery ønsker å få bedre betalt for sitt innhold, som ifølge Discovery-sjef Harald Strømme tilsvarer prisen av en kaffekopp per kunde, noe Telenor ikke ville gå med på.

Partene forhandlet fram til midnatt i går, men kom ikke til enighet.

Dermed mistet over én million nordmenn Discoverys 13 kanaler på ubestemt tid, inklusive TVNorge, MAX, FEM og Discovery Channel.

Men uansett hva utfallet hadde blitt, er det ikke bli siste gang distributører og kringkastere er på krigsstien, mener tv-sjef i mediebyrået Carat, Morten Wiberg.

Ikke overrasket Han har fulgt konflikten tett, og synes det er synd å se hvilken retning forhandlingene har tatt. Han er likevel ikke overraska.

- Dette skjedde også i 2012, da flere tv-distributører mistet noen av TV 2s nisjekanaler. Også den gang kranglet partene om prisøkning. Alle skal ha sin del av potten, sier Wiberg til Dagbladet.

Han beskriver striden mellom Discovery og Telenor som langt verre enn tilfellet for fire år siden.

- I likhet med NRK er TV 2 en allmennkringkaster, hvilket betyr at de har hatt privilegiet å drive riksdekkende kringkasting. TV 2s hovedkanal vil derfor aldri bli rammet av en pengekrangel. TVNorge har derimot ikke det samme privilegiet, og dermed kan alle kanalene berøres.

- Seerne er taperen Hva er det Discovery og Telenor egentlig krangler om?

- Discovery vil ha bedre betalt. Slik jeg forstår det, har ikke prisen flyttet seg på ti år. I løpet av den tida har Discovery og TVNorge blitt mer anerkjent, og derfor ønsker de en prisøkning fra distributøren.

Ved siden av å peke på seerne som den store taperen i en vedvarende konflikt, vil annonsørene bli rammet, forteller Wiberg.

- De vil nok få et litt svakere resultat, med halve befolkningen utenfor. Ellers vil det jo gå utover partene. Canal Digital vil jo ikke lenger kunne tilby det beste produktet for sine kunder, sier han.

- Må lese avtalen Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, sier til Dagbladet at tv-leverandørene ofte tar høyde for at konflikter med distributører kan oppstå. Dermed er det lite kundene kan gjøre hvis tv-kanaler forsvinner.

- Kundene må lese avtalen som følger med når man kjøper. Hvis det ikke står noe der, må de ta kontakt med oss, sier hun.

- Hva tenker dere om at over én million nordmenn har mistet deler av det de betaler for?

- Det er selvfølgelig kjedelig for de det gjelder, men som regel har tv-leverandørene forberedt kundene på dette. Derfor er det viktig å lese avtalen, sier hun.

Urimelig? Sent mandag kveld skrev Discovery-sjef Harald Strømme følgende i en pressemelding:

- Vi har bedt om en prisøkning for våre 13 kanaler, tilsvarende 1 kopp kaffe, per kunde per år. Telenor kaller dette et urimelig krav. Vår dør er selvsagt åpen for nye tilbud fra Telenor og Canal Digital. Jeg håper i det lengste at noen banker på.

Til Dagbladet sa Strømme at Discovery har strukket seg så langt de kan, og at de fortsatt står på sitt.

Informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø, sa mandag kveld at de har strukket seg svært langt i forhandlingene med Discovery Networks - spesielt når det kommer til de norske kanalene.

- Kravet de har framstilt for oss har vært helt urimelig. Det er snakk om en prisøkning på flere hundre millioner kroner, sa Sandstø om kravet fra TVNorge-eieren.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram