DEBATT

Derfor tar FpU feil om elbil

Elbilen er mest miljøvennlig.

Tesla er vinneren av Folkets favorittbil, men er også symbol for alle som misliker elbilpolitikken. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
Tesla er vinneren av Folkets favorittbil, men er også symbol for alle som misliker elbilpolitikken. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Simonsen reagerer, i et innlegg 28. oktober, på Anne M. Blindheims kommentar. Han mener «alle andre straffes, selv om de er mer miljøvennlige» (les: enn elbilen).

Igjen er Tesla den stygge ulven, selv om andre merker utgjør 85 prosent. Elbiler folk flest kan kjøpe - for å bruke et begrep Frp/FpU forstår.

Elbilen er mest miljøvennlig. Kia fikk gjennomført en livsløpsanalyse der elektriske Soul ble målt mot dieselutgaven. Konklusjon: Elbilen er 40 prosent bedre.

Ny forskning fastslår at 20-30 prosent av alle nye biler i 2020 må være ladbare, for å nå målene i Klimaforliket. Simonsen har selv kjøpt elbil. Gjorde han det kun av miljøhensyn?

De færreste betaler titusener ekstra. Uten elbilpolitikken vil salget trolig kollapse. Simonsen framstår som en helgen, og mener det er urettferdig at han skal passere kø i elbilen sin. Men vi kan være enige om sambruksfelt: På sikt kan det være en god idé på enkeltstrekninger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer