Tesla er vinneren av Folkets favorittbil, men er også symbol for alle som misliker elbilpolitikken. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
Tesla er vinneren av Folkets favorittbil, men er også symbol for alle som misliker elbilpolitikken. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Derfor tar FpU feil om elbil

Elbilen er mest miljøvennlig.

Meninger

Simonsen reagerer, i et innlegg 28. oktober, på Anne M. Blindheims kommentar. Han mener «alle andre straffes, selv om de er mer miljøvennlige» (les: enn elbilen).

Igjen er Tesla den stygge ulven, selv om andre merker utgjør 85 prosent. Elbiler folk flest kan kjøpe - for å bruke et begrep Frp/FpU forstår.

Elbilen er mest miljøvennlig. Kia fikk gjennomført en livsløpsanalyse der elektriske Soul ble målt mot dieselutgaven. Konklusjon: Elbilen er 40 prosent bedre.

Ny forskning fastslår at 20-30 prosent av alle nye biler i 2020 må være ladbare, for å nå målene i Klimaforliket. Simonsen har selv kjøpt elbil. Gjorde han det kun av miljøhensyn?

De færreste betaler titusener ekstra. Uten elbilpolitikken vil salget trolig kollapse. Simonsen framstår som en helgen, og mener det er urettferdig at han skal passere kø i elbilen sin. Men vi kan være enige om sambruksfelt: På sikt kan det være en god idé på enkeltstrekninger.

FpU-lederen mener elbil gir dyre CO2-kutt, og viser til at klimakvoter koster 50 kr/tonn. Elbilpolitikken kostet, ifølge et ferskt ressursregnskap fra TØI, 1,8 mrd. kr. fra 2013 til 2014. For alle år med elbilfritak: 2,3 mrd. kr.

Med flere elbiler øker inntektene. Politikken kan på sikt til og med gå i pluss. Ja, vi kunne ha kjøpt klimakvoter. Men markedet fungerer ikke, og ingenting kan slå dagens pris pr. tonn. Stortinget har vedtatt at 2/3 utslippskutt skal tas innenlands. Da er 50-lappen et fattig poeng.

FpU mener elbilene kun flytter utslipp til der strømmen produseres. Men det er mye enklere å rense kraftproduksjon enn millioner av eksosbiler. Ja, Norge importerer tidvis strøm fra Europa.

Men vi er og blir nettoeksportør av fornybar energi. Fortsatt elbilsatsing vil stimulere produksjonen. Nye kraftledninger til Tyskland og England øker eksporten.

Dersom Norges drøyt 2,5 mill. personbiler gikk på strøm, ville de kun trenge 5-6 prosent av norsk kraftproduksjon. Slike fakta virker dessverre FpU å være lite opptatt av.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook