(Dagbladet:) I oktober i fjor hadde NRK premiere på sin nye dramaserie om en gruppe ungdommer på Hartvig Nissen videregående skole i Oslo.
Få snakket om serien før premieren, men i løpet av kort tid ble «Skam» den nye favorittserien til flere 16-åringer så vel som 50-åringer landet over.
En nøye kalkulert strategi på sosiale medier, samtaler rundt lunsjbordet og ros fra anmeldere gjorde at seertallene eksploderte i løpet av noen uker.
Eierskap Dette skjedde til tross for at nesten ingen så serien på vanlig tv. I snitt så 204 000 seere episodene i første sesong, og majoriteten av seerne så serien på nett.
Det gjør «Skam» til det mest sette programmet på NRKs nettspiller gjennom tidende. Sesong to av serien, som hadde premiere forrige fredag, har allerede blitt sett av over 80 000 på nett.
Før premieren på første sesong var serien lite omtalt i mediene og på NRKs kanaler. Promoteringen skjedde først og fremst gjennom en egen nettside og på sosiale medier som Instagram.
Dette har vært en helt bevisst strategi for å nå seriens unge målgruppe, som ifølge Moslet først og fremst er jenter i tenåra.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger