POPULÆRE: «Skam»-karakterene (fra venstre) Sana, Eva, Chris, Vilde og Noora har blitt gjengen «alle» vil være en del av. I virkeligheten heter de unge skuespillerne Iman Meskini, Lisa Teige, Ina Svenningsdal, Ulrikke Falch og Josefine Frida Pettersen. Foto: NRK
POPULÆRE: «Skam»-karakterene (fra venstre) Sana, Eva, Chris, Vilde og Noora har blitt gjengen «alle» vil være en del av. I virkeligheten heter de unge skuespillerne Iman Meskini, Lisa Teige, Ina Svenningsdal, Ulrikke Falch og Josefine Frida Pettersen. Foto: NRKVis mer

Derfor tar «Skam» Norge med storm

Uten promotering er «Skam» blitt vårens store snakkis. Publiseringsstrategien får noe av æren for suksessen.

(Dagbladet:) I oktober i fjor hadde NRK premiere på sin nye dramaserie om en gruppe ungdommer på Hartvig Nissen videregående skole i Oslo.

Få snakket om serien før premieren, men i løpet av kort tid ble «Skam» den nye favorittserien til flere 16-åringer så vel som 50-åringer landet over.

En nøye kalkulert strategi på sosiale medier, samtaler rundt lunsjbordet og ros fra anmeldere gjorde at seertallene eksploderte i løpet av noen uker.

Eierskap Dette skjedde til tross for at nesten ingen så serien på vanlig tv. I snitt så 204 000 seere episodene i første sesong, og majoriteten av seerne så serien på nett.

Det gjør «Skam» til det mest sette programmet på NRKs nettspiller gjennom tidende. Sesong to av serien, som hadde premiere forrige fredag, har allerede blitt sett av over 80 000 på nett.


Før premieren på første sesong var serien lite omtalt i mediene og på NRKs kanaler. Promoteringen skjedde først og fremst gjennom en egen nettside og på sosiale medier som Instagram.

Dette har vært en helt bevisst strategi for å nå seriens unge målgruppe, som ifølge Moslet først og fremst er jenter i tenåra.

- Vi ville at målgruppa skulle oppdage serien selv. Når de oppdager den selv får de kanskje mer eierskap til serien enn om de skulle fått den trykket ned hodet av media og foreldrene sine, sier Moslet.
- Himla bra På sosiale medier kan interesserte seere følge det fiktive livet til Noora, Eva og de andre karakterene i dagene før hele episoden slippes på nett midt i den tradisjonelle «gullrekka» på vanlig tv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En redaksjon på åtte driver seriens kontoer på sosiale medier, som har mange titallstusen følgere. De sentrale karakterene i «Skam» har egne karakterer i sosiale medier, som publiserer innhold i nåtid

Moslet mener kringkastingssjefen og seerne får mye igjen for pengene.

TROVERDIGE: - Gjennom Julie Andems instruksjon leverer de skuespill på et nivå norske unge skuespillere sjelden når, sier filmanmelder Jon Inge Faldalen om «Skam». Foto: NRK
TROVERDIGE: - Gjennom Julie Andems instruksjon leverer de skuespill på et nivå norske unge skuespillere sjelden når, sier filmanmelder Jon Inge Faldalen om «Skam». Foto: NRK Vis mer

- Det er den billigste seersuksessen NRK noen gang har hatt. Jeg tror aldri Thor Gjermund Eriksen har fått så mye igjen for pengene, og jeg tror ikke at 16-åringer noen gang har fått så mye igjen for lisenspengene, sier Moslet.

Ida Aalen, som er medieviter og ekspert på sosiale medier, har sett alle episodene og mener serien er den beste dramaserien for ungdom gjennom tidene.

Hun tror NRK har tjent på å ikke promotere serien gjennom tv-reklamer.

- Hvis det kommer et klipp fra serien rett etter Dagsrevyen, så risikerer du å sitte og se episoden sammen med mamma og pappa. Men strategien hadde aldri fungert hvis serien ikke var så himla bra. De er helt avhengig av at de som ser det, snakker videre om det, forteller om serien og skryter av den til folk de kjenner, sier Aalen.
Begivenhet Universitetslektor ved Universitetet i Oslo og filmanmelder Jon Inge Faldalen mener det er mer enn bare en kreativ promoteringsstrategi som har gjort at seerne har flokket til NRKs nettspiller.

- Jeg tror seriens troverdighet gjennom sin nærhet til målgruppa er den fremste grunnen til at den har slått an. Det synes lett å kjenne seg igjen i - og dermed lett å leve seg inn i - miljøtegningen, karakterene og tematikken, sier Faldalen.

KOMPISER: Jonas (til venstre) og Isak er to av karakterene seerne blir kjent med i «Skam». Rollene fylles av Marlon Langeland og Tarjei Sandvik Moe. Foto: NRK
KOMPISER: Jonas (til venstre) og Isak er to av karakterene seerne blir kjent med i «Skam». Rollene fylles av Marlon Langeland og Tarjei Sandvik Moe. Foto: NRK Vis mer

Faldalen anmeldte sesong to for Dagbladet og ga den terningkast seks. Han mener serien er blant tidenes største ungdomskulturelle begivenheter i Norge.

- Serien er basert på grundig research blant norske ungdommer, manuskriptet er velskrevet, og skuespillerne er dedikerte. Gjennom Julie Andems instruksjon leverer de skuespill på et nivå norske unge skuespillere sjelden når.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram