DEBATT

Derfor trenger vi ny E18

Er det riktig at ny E18 verken er lønnsomt eller miljøvennlig?

MOTORVEI FOR FRAMTIDA: Nicolai Øyen Langfelt, Mathilde Tybring-Gjedde, Maria Barstad Sanner, og Jenny Clemet von Tetzschner i Unge Høyre be partene passe på så ikke byrådet i Oslo saboterer en moderne transportløsning. Foto:  Jacques Hvistendahl / Dagbladet
MOTORVEI FOR FRAMTIDA: Nicolai Øyen Langfelt, Mathilde Tybring-Gjedde, Maria Barstad Sanner, og Jenny Clemet von Tetzschner i Unge Høyre be partene passe på så ikke byrådet i Oslo saboterer en moderne transportløsning. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

I disse dager reforhandles Oslopakke 3, og i den forbindelse har Miljøpartiet de grønne gjentatte ganger sagt at planene om E18-utvidelse må avlyses. Det argumenteres med at veiprosjektet verken er lønnsomt eller miljøvennlig.

Men er det sant?  

En liten del av en stor avtale: Oslopakke 3 er en avtale mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og staten. Formålet med avtalen er å legge felles planer for finansiering og utbygging av kollektivtrafikk og veier i Oslo og Akershus - en region som til sammen bosetter over en million mennesker.

Oslopakke 3 har bidratt til at Osloregionen har landets høyeste kollektivandel, landets mest fornøyde kollektivkunder og landets laveste bilandel. Nye E18 er en del av Oslopakke 3, og er ett av mange tiltak for å sikre en klimavennlig storbyregion i fremtiden.  

E18 er miljøvennlig: Hver dag står busser, privatbiler og næringstransport i kø på E18. Dårlig veikapasitet gjør at bilene står i stampe og bidrar til store utslipp. Flere tusen mennesker plages av støy og forurensning fra veien, og dårlig fremkommelighet fører til store bussforsinkelser og tap for næringslivet.  

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer