Kilde: Statistisk sentralbyrå
Kilde: Statistisk sentralbyråVis mer

Derfor vil jeg fjerne elbilfordelene

Det er urettferdig at jeg skal få kjøre forbi all kø.

Debattinnlegg

Anne Marte Blindheim skriver på kommentatorplass 24.10 at elbilsatsingen bør fortsette, FpU mener vi bør fjerne elbilfordelene fordi de kun flytter utslippene.

Det er helt riktig at miljøvennlige biler skal koste mindre enn forurensende biler. Problemet mitt er at man gir fordeler til kun elbiler, mens alle andre straffes, selv om de er mer miljøvennlige! En liten bensin, -dieselbil eller en plugin hybrid forurenser mindre enn en Tesla, men får ingen fordeler.

Elbilfordelene koster 3-4 milliarder i året. Det betyr at hvis de likestilles vil man kunne halvere bompengene i hele Norge, fjerne halvparten av landets bomstasjoner, gi alle biler lavere avgifter eller bygge langt mer vei.

Jeg har selv kjøpt meg en elbil, og det er urettferdig at jeg skal få kjøre forbi all kø. Jeg har foreslått å gjøre kollektivfeltet om til et sambruksfelt, hvor alle som ikke kjører alene får kjøre får benytte seg av kollektivfeltet. Det er rettferdig, miljøvennlig og får bort køen.

I den grad det er miljøvennlig, så er det den dyreste måten å kutte CO2-utslipp på. En EU-klimakvote for å redusere CO2-utslipp med et tonn koster ca. 50kr. Å redusere klimautslipp med elbilfordelene koster 8 000 kr per tonn. Til sammenligning ble Mongstad lagt ned fordi det ble for dyrt med en pris på 1500kr per tonn kutt i Co2-utslipp.

Hvis vi får 50 000 elbiler vil det redusere oljeforbruket fra 125 000 fat til 124 000 fat. Det tilsvarer i internasjonal sammenheng ett sekund av oljeforbruket. Elbiler flytter bare utslippene til der strømmen produseres, og når elbiler tidvis lades opp med kullkraft fra Tyskland er det stikk motsatt av miljøvennlig.

Ap sier på inn- og utpust at FrP vil ha skattelette til de rikeste. Det er feil, vi skal gi skattelette til alle. Men hvis det er noe som er skattelette til de rikeste, er det elbilfordelene! Den vanlige elbileieren har 900 000 kr i årsinntekt, og blant dem som tjener over 4 millioner finner man flest elbileiere. Hvis vi ønsker en bilpolitikk hvor de rike får slippe å betale for noe som helst og kjøre forbi alle andre i kollektivfeltet, kan vi fortsette som i dag. Ønsker man en politikk hvor vanlige nye, trafikksikre og miljøvennlige biler blir billigere, bør man støtte FpUs forslag. Erstatt elbilfordelene med lavere avgifter for alle.