DEBATT

Derfor vil jeg fjerne elbilfordelene

Det er urettferdig at jeg skal få kjøre forbi all kø.

Kilde: Statistisk sentralbyrå
Kilde: Statistisk sentralbyrå Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Anne Marte Blindheim skriver på kommentatorplass 24.10 at elbilsatsingen bør fortsette, FpU mener vi bør fjerne elbilfordelene fordi de kun flytter utslippene.

Det er helt riktig at miljøvennlige biler skal koste mindre enn forurensende biler. Problemet mitt er at man gir fordeler til kun elbiler, mens alle andre straffes, selv om de er mer miljøvennlige! En liten bensin, -dieselbil eller en plugin hybrid forurenser mindre enn en Tesla, men får ingen fordeler.

Elbilfordelene koster 3-4 milliarder i året. Det betyr at hvis de likestilles vil man kunne halvere bompengene i hele Norge, fjerne halvparten av landets bomstasjoner, gi alle biler lavere avgifter eller bygge langt mer vei.

Jeg har selv kjøpt meg en elbil, og det er urettferdig at jeg skal få kjøre forbi all kø. Jeg har foreslått å gjøre kollektivfeltet om til et sambruksfelt, hvor alle som ikke kjører alene får kjøre får benytte seg av kollektivfeltet. Det er rettferdig, miljøvennlig og får bort køen.

I den grad det er miljøvennlig, så er det den dyreste måten å kutte CO2-utslipp på. En EU-klimakvote for å redusere CO2-utslipp med et tonn koster ca. 50kr. Å redusere klimautslipp med elbilfordelene koster 8 000 kr per tonn. Til sammenligning ble Mongstad lagt ned fordi det ble for dyrt med en pris på 1500kr per tonn kutt i Co2-utslipp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer