Derfor vinner de TV-krigen

TVNorge har gått fra søppel-TV til kjempesuksess.

(Dagbladet.no): Det pleide å være fryktelig enkelt å mislike TVNorge.

Realitykonsepter som bare var egnet til å skaffe avisoppslag fordi en eller annen forsker gadd å advare mot det. TV-filmer og egenproduksjoner som ble totalslaktet.

Men det var før. Med realityserier som «Heia Tufte!» og serier som «Lost» har ikke bare tv-seerne kommet tilbake til kanalen. TVNorge får også gode kritikker.

Hva har skjedd?

- Kan gjøre som de vil

- Mot slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000 rapporterte avisene om at vi var et millionsluk, at det gikk mot masseoppsigelser. Og vi hadde jo også et negativt driftsresultat på 100 millioner kroner, forteller kanalens informasjonsdirektør Jens Petter Gjelseth til Dagbladet.no.

TV2 eide aksjemajoriteten i kanalen, og hadde også ansvaret for hva som ble sendt. Lite falt i smak hos det brede lag av befolkningen.

I 1999 ga TV2 kanalen tilbake programmeringsansvaret. De som hadde ansvaret for innkjøp av serier fikk starte med blanke ark, merkevaren TVNorge fikk en oppussing, og kanalen kastet seg enda hardere inn i det stadig voksende reality-markedet.

GULLFUGLEN: Kjempesuksessen med «Lost» har ført til glimrende seertall og økt anseelse for kanalen. FOTO: TVNORGE
GULLFUGLEN: Kjempesuksessen med «Lost» har ført til glimrende seertall og økt anseelse for kanalen. FOTO: TVNORGE Vis mer

- TVNorge har ikke plutselig blitt en stor kanal. De har vært litt i dytten i flere år. Det er ofte sånn med TV at hvis man først har ett eller to programmer som går bra, så skaper det automatisk flere suksesser. Og TVNorge skapte et godt grunnlag med for eksempel «CSI» og «71 grader nord» for flere år siden, forklarer TV- og radiorådgiver Morten Wiberg i mediebyrået Carat.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Og nå virker det som om TVNorge kan sette på hva som helst. Det vil gå bra uansett, mener han.

Ketchupeffekt

Nina Lorgen Flemmen er innkjøpsansvarlig for filmer og utenlandske serier hos TVNorge.

- Vi var heldig og dyktige som fikk «CSI», som flere andre kanaler var ute etter. Og vi fikk også til en avtale om flere andre serier som ingen andre turte å satse på. Vi var først i Norge med programmer som «Ungkaren» og «Extreme Makeover», og var også først ute i hele Europa med «The Apprentice», forteller hun.

Og så kom «Lost», som viste seg å være en ordentlig gullfugl.

- Serien passer ypperlig til vår målgruppe og profil, mener Lorgen Flemmen.

Gjelseth peker også på suksessen med Royal League, som trakk flere mannlige seere til kanalen.

- Fotball og gode serier bidro til å skape en ketchupeffekt. Vi fikk et bredere seergrunnlag, hevder han.

Og mens TVNorge oppnår gode seertall, sliter de andre kommersielle kanalene mer flere av sine egenproduksjoner. Ifølge VG har TV3 aldri hatt lavere markedsandel enn denne høsten. TV2 har ingen grunner til å være fornøyd med oppslutningen til programmer som «Søppelkongen» og «Filmstjerne».

Beinhardt kommersielle

Spørsmålet er hvor TVNorge kommer til å gå videre. I går rapporterte CNN om fullstendig realitytørke i USA, noe som må være alvorlig for en kanal som har satset så sterkt på sjangeren.

De amerikanske aktørene satser beinhardt på drama for tiden, etter suksesser som «Lost» og «Frustrerte fruer».

Men de som tror TVNorge nå kommer til å snu ryggen til reality, tar trolig feil. Det kommer heller ikke til å florere av smalere og kvalitetstunge serier - rating er fortsatt viktigere enn gode terningkast.

- Vi må fortsette den strategien vi har valgt. Vi skal være innovatører, og fange de samfunnsmessige trendene som eksisterer her og i utlandet, forteller kanalens programdirektør Eivind Landsverk.

Han slår seg ikke mange ganger på brystet over høstens suksess, for han vet det fort kan snu seg. Konkurransen i det kommersielle tv-markedet er knallhard.

Allerede denne uka rokkerte TV2 om på programmet, og lanserte den svenske krimserien «Medisinmannen» i et forsøk på å stagge TVNorges suksess med «Tufte» og «71 grader nord» på mandager.

- Men det er klart vi kan skille oss ut. Vi har ingen forpliktelser i forhold til konsesjon, og har dermed mulighet til å være reinspikka kommersielle, sier Landsverk.

EN NY TYPE REALITY: «Heia Tufte!» har ført til snakk om en snillere realitytrend. Og TVNorge er i front.
HAR SNUDD SKUTA: Hard arbeid og langsiktig strategi er nøkkelen, mener informasjonsdirektør Jens Petter Gjelseth.