N.W.A: I filmen «Straight Outta Compton» møter vi den legendariske rapgruppa N.W.A, og får et innblikk i hvordan de påvirket sjangeren for alltid. Foto: Universal
N.W.A: I filmen «Straight Outta Compton» møter vi den legendariske rapgruppa N.W.A, og får et innblikk i hvordan de påvirket sjangeren for alltid. Foto: UniversalVis mer

Derfor vises ikke en av sommerens mest omtalte filmer på kino i Norge

- Dette er et spørsmål om lønnsomhet.

(Dagbladet): I disse dager skrives det mye om filmen «Straight Outta Compton», som det har vært knyttet enorme forventninger til.

Den tjente inn 51 millioner dollar på åpningshelga i USA. Filmen handler om rapgruppa N.W.A (Niggaz wit' Attitude), som populæriserte sjangeren gangster-rap på midten av 80-tallet.

Vi får et innblikk i hvordan gruppa oppstod, deres påvirkningskraft og hvordan alt til slutt falt i grus. Dagbladets anmelder trillet fredag fem øyne på terningen.

Vil du se filmen, må du gjøre det i dag. Filmen skal nemlig foreløpig ikke settes opp noe annet enn denne helga.

Samarbeidsprosjekt Bård Eion Flaen er publisitetsansvarlig i filmselskapet United International Pictures. De distribuerer filmer fra blant andre Universal, som N.W.A-filmen eies av, til norske kinoer.

Han forteller til Dagbladet at de i første omgang nå velger å vise filmen i én helg, i sju ulike norske byer. Videre kinosalg baserer de på denne «åpningshelga».

- Dette er et spørsmål om lønnsomhet. Det er dyrt å sette opp film i Norge, og det kan være problematisk å få akkurat denne filmen til å treffe bredt. Vi vil se om vi når forbi kjernemålgruppa, forteller Flaen.

Akkurat dette har de gått til kreative midler for å få til. I et samarbeid med den populærkulturelle nettsida 730, har de forsøkt å nå filmens målgruppe. Flere av visningene er allerede utsolgt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Båret fram av fansen Status nå er at filmen vises i Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger, Trondheim, Tromsø og Fredrikstad. Flaen utelukker ikke at flere byer kan bli aktuelle dersom filmen slår an.

- Billettene har gått fort, så jeg tror åpningshelga blir bra. Vi kommer til å basere videre visninger på det. Vi har veldig lyst til å prøve å få filmen i flere byen om det lar seg gjøre, forteller han.

Dette er ikke første gang de starter sakte med en musikkfilm. Da Justin Bieber-filmen «Never say Never» ble lansert i 2011 ble den også båret fram av fansen.

- Filmene er ikke like i utgangspunktet, men de fikk begge god hjelp av fansen. Da vi først fikk høre om Bieber-filmen visste vi ikke hvordan det ville gå, men den gikk i tolv uker, forteller Flaen.

- Fanger ånden Mangeårig anmelder av urban musikk og fungerende musikkansvarlig i Dagbladet, Sandeep Singh, har sett filmen. Han er ikke i tvil om at den har en viktighet.

- Den handler om den kanskje aller mest innflytelsesrike rapgruppen i historien, men er ekstra relevant i måten den skildrer en gruppe svarte amerikanere som ble drittlei av den systematiserte trakasseringen fra politiet. N.W.A-låten «Fuck The Police» ble laget i 1988, men fanger ånden av dagens USA, forteller han.

Singh mener artister som Eminem og Kendrick Lamar aldri hadde eksistert om det ikke var for rapgruppa filmen handler om. Han tror ikke helgas visninger blir det siste vi hører om filmen.

- Hvis den er på førsteplass i statene, har nok filmen et større nedslagsfelt blant oss nordmenn enn aktørene tror. Jeg tror man undervurderer hvor stort konsumet vårt av amerikansk popkultur er.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram