HÅNDVERKSBEDRIFTER: Mange tradisjonelle yrker som er en del av vår kultur, står i fare for å dø ut, skriver Anne Hilde Røsvik. Bildet viser bunadsekspert Cecilie Eskild i butikken «Heimen» i Oslo, der det er ansatt 12 proffe bunadsyere. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
HÅNDVERKSBEDRIFTER: Mange tradisjonelle yrker som er en del av vår kultur, står i fare for å dø ut, skriver Anne Hilde Røsvik. Bildet viser bunadsekspert Cecilie Eskild i butikken «Heimen» i Oslo, der det er ansatt 12 proffe bunadsyere. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

«Designed in Norway. Made in China»

Det sier seg selv at det er helt umulig for norske bedrifter å konkurrere med noen som behandler folk og dyr som maskiner.

NORSK KULTUR: Debatten rundt hva som er norsk kultur har dreid seg mye om hva folk spiser og hva de gjør på fritiden. Selvsagt er Munch, Vigelandspark, kommunale kulturskoler, mat, skiløyper og vakker natur viktig for folks kulturliv og tilhørighet. Men lokale norske tradisjonsbedrifter er også en viktig del av vår kultur. Hvilke partier vil sørge for at bedrifter som produserer for eksempel møbler, bunader, sølvsmykker og sølvtøy, ost, porselen og glasskunst, i Norge, vil overleve?

Siv Jensen gikk ut i Aftenposten med budskap om at kultur ikke bare er pinnekjøtt og pils, og med budskapet at vi må si nei til ukultur. Frp har ved flere anledninger fremmet fri konkurranse og lite tiltak mot utenlandsk utkonkurrering av norske produksjonsbedrifter. De foreslår også store kutt i kulturbudsjettet. Det er i grunnen vanskelig å finne noen strategi hos både Høyre og Arbeiderpartiet for hvordan bedrifter som skaper og produserer norske tradisjonsvarer, i Norge, skal overleve.

«Designed in Norway. Made in China» gir ikke de samme kulturelle, positive ringvirkninger i nærmiljøet og eierskap til merkevaren. Sparkfabrikken på Tynset gir for eksempel arbeidsplasser, kunnskap, stolthet og eierskap blant hele befolkningen - ikke bare dem som skisserer utforming, funksjonalitet og farger. For at en merkevare skal kunne gi et nærmiljø trygghet, identitet, stolthet og opplevelse av at produktet er en del av deres kultur, så må hele verdikjeden fra idé-stadiet til ferdig produkt være knyttet til nærmiljøet, gjerne gjennom flere generasjoner. Mange tradisjonelle yrker som er en del av vår kultur, står også i fare for å dø ut, som for eksempel urmakerfaget.

I vinter har vi sett oppslag i media om bedrifter i Asia som betaler arbeiderne to kroner dagen, og andre jobber 12 timer og har vinduene spikret igjen for at de ikke skal hoppe ut og ta livet av seg, fugler blir røsket fjærene av mens de er i live. Listen over uetisk og umoralsk behandling av mennesker og dyr er lang. Det sier seg selv at det er helt umulig for norske bedrifter å konkurrere med noen som behandler folk og dyr som maskiner. I dag hindrer internasjonale handelsavtaler oss i stor grad i å sette krav til varer som selges i Norge.

Noen mulige tiltak:

• Vi trenger etiske importregler og rettferdig handel slik at vi kan konkurrere på litt mer like vilkår. Vi skal selvsagt ikke slutte å handle med andre land av den grunn.

• En skatt på langtransport av varer vil ikke bare gagne miljøet og klimaet, men også bidra til at det blir mer lønnsomt å foredle norske råvarer lokalt. Å fjerne arbeidsgiveravgiften for små håndverksbedrifter ville også hjelpe.

• Mer satsning på å etablere nye «Economusée»-bedrifter, slik at bedriften blir en turistattraksjon, kan også være en god ide. På den måten kan det kanskje litt oftere stå «Made in Norway» på produktene som turistene har med seg i kofferten hjem.

ARTIKKELFORFATTER: Anne Hilde Røsvik.
ARTIKKELFORFATTER: Anne Hilde Røsvik. Vis mer