Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Design=Finland

- Vi har ingen konge. Her bruker vi arkitektur og design for å gi oss en nasjonal identitet, sier designeren Ilkka Suppanen. Han kommer fra Finland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finland er blitt en designmessig supermakt. Hvorfor? Ilkka Suppanen svarer på strak arm.

- Vi fikk vår uavhengighet seint. Vi er en ung nasjon. Vi har ingen konge, som kunne vært et samlende, nasjonalt symbol. Vi hadde ingen ting som symboliserte landet eller sa noe om hvem vi finner var. Derfor ble arkitektur og design brukt for å gi oss en identitet. Finland markedsfører seg alltid med arkitektur og design. Det ble vår nasjonale identitet, sier Ilkka Suppanen og legger til:

- Tyskerne har teknikken. Norge har naturen. Finland har arkitektur og design. Det er ikke så mystisk...

Ikke noe skolelys

Suppanen regnes for å være en av verdens mest spennende unge designere, en stjerne både nasjonalt og internasjonalt. Hvordan ble han penset inn på arkitektur og design?

- Etter gymnaset visste jeg fortsatt ikke hva jeg ville bli. Jeg var ikke flink på skolen, men god til å tegne. En venn mente jeg tegnet så bra at jeg kunne bli arkitekt. Jeg var skeptisk, matematikk kunne bli et problem... Så avla jeg en test, og kom inn. Jeg var oppglødd over skolen, men hadde lyst til å jobbe mer konkret . Arkitekter får bare jobbe i liten skala og det blir abstrakt, forklarer Suppanen, og studerer den nydesignede Farris-flaska, som nylig vant den norske designprisen. Han kommenterer den ikke, bare stryker over den og smiler.

- Så jeg bestemte meg for å begynne på designskole, men underveis var jeg blitt så forelsket i arkitekturfaget at jeg ikke klarte å slutte. Derfor gikk jeg på både arkitekt- og designskole. I åtte år.

- Det var da voldsomt?!

- Vi gjør ting grundig i Finland, ler Suppanen. - Det gjør dere i Norge også. Men det er altså takket være en venn, som foreslo arkitektutdanning, at jeg havnet i designbransjen. Ellers kan man ikke vite hva som hadde hendt, vedgår Suppanen med et skjevt smil.

Drømmelandet

I 1997 startet Suppanen Snowcrash sammen med tre andre designere. Selskapet har vokst og har oppdrag både i Japan og USA.

- Flere blir bevisste at design er et konkurransefortrinn. Design er mer enn å formgi produkter. De selskapene som forstår at design gir en merverdi, har store muligheter til å lykkes. Når flere ganske like produkter konkurrerer om kjøperne, blir design enda viktigere. Dét forstår alle nå. Det er bedriftene som bruker designere som får suksess. Men æren skal ikke bare gå til designerne. De må dele den med noen som er like viktige: de som sitter i bedriftene og tar avgjørelsene, er dristige og stiller de riktige spørsmålene, og veit hva de vil ha. Slike folk bør være etterspurt. Opp gjennom historien har vi sett at det er individer som har ført verden sakte framover. Jobber man virkelig bra i team, kan man ta steget fra det ordinære til det eksepsjonelle.

- Eksempler?

- Se på mobiltelefonene til Nokia. Deres design lovprises, samtidig er de bestselgende over hele verden. Dette henger sammen. Det er dette som er design. Designen er ofte årsaken til at folk velger Nokia. Det er blitt et konkurransefortrinn, og de håver inn over hele verden. Design kan ha den makten. Det er fascinerende.

Nokia-underet

Unge, norske designere sender drømmende blikk til Sverige, Italia, Danmark, og kanskje særlig til Finland. Enkelte har hevdet at Finland er for designere hva Mekka er for muslimer. Finland er en stormakt, supermakt, på design. De har en designhistorie, en rik arv og absolutt ingen intensjoner om at det skal stoppe med dette.

Det er to mannsaldrer siden den finske designrevolusjonen startet. Kaj Franck, Tapio Wirkkala og, ikke minst, Alvar Aalto satte bumerkene sine på produkter som ble klassikere på rekordtid. Finland hadde lite penger og få innbyggere, men desto mer sisu. Utholdenhet og besluttsomhet har gjort det mulig for finnene å hevde seg helt i toppen innen så vel kunst, design og arkitektur som idrett.

Naturgitte forhold og andre forhold som talte imot suksess, ble vendt til utfordringer, og løsningene de valgte var nyskapende og banebrytende. Den moderne, urbane finske estetikken fikk et verdensmarked.

- Det kan virke som om det har vært en plan, men jeg tror det falt helt naturlig, mener Suppanen.

- Hva mangler Norge på å bli en designnasjon?

- Dere er ingen designnasjon. Ennå. Men dere har for eksempel Einar Hareide, «Mister SAAB», og dere har norway says. Det er folk som reiste ut, var litt modige, våget å gjøre feil og lærte av feilene sine. Så kommer de hjem og har lært noe, møtt noen og fått inspirasjon. Bare vent! De norske designerne kommer. Jeg har holdt litt øye med norway says, røper han.

KOMBINERT: Ilkka Supplanen er en av Finlands fremste designere. - Jeg designer møbler for urbane nomader, ikke for kjernefamilien, sier Supplanen.Alle foto: METTE RANDEM
Nomademøbler: - Da jeg studerte i Nederland hadde jeg behov for lette, sammenleggbare møbler som jeg kunne ta med meg, sier Suppanen. Flying carpet-sofaen er ett av resultatene.
Hele Norges coronakart