HARD KONKURRANSE: Juli 2018 er proppfull av musikkarrangementer og kampen om publikum er beinhard. Slottsfjell har nå fått hjelp av artister og leverandører til å redusere kostnadene. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
HARD KONKURRANSE: Juli 2018 er proppfull av musikkarrangementer og kampen om publikum er beinhard. Slottsfjell har nå fått hjelp av artister og leverandører til å redusere kostnadene. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Festivalkrigen:

Desperat kamp for å redde Slottsfjell: - Tungt å ta de telefonene

En av Norges mest profilerte festivaler har skalert ned målet om 11 000 publikummere per dag til 9 000, og har fått hjelp av leverandører og artister.

- Det har vært tungt å ta de telefonene, og vi håper selvfølgelig at vi aldri må ta dem igjen, sier Sarah Winona Sortland, presseansvarlig for Slottsfjellfestivalen.

Tidligere år har Slottsfjellfestivalen i Tønsberg vært utsolgt allerede på våren, men i år ligger festivalen bak skjemaet. I 2015 var festivalen utsolgt allerede i februar, mens i år, en måned før Slottsfjell, er det i underkant av 2000 festivalpass igjen.

En rekke store musikkarrangementer går av stabelen i ukene framover, noe som tilspisser kampen om musikkpublikummet betraktelig. Eminem-konserten på Voldsløkka i Oslo er ventet å dra 50 000 personer alene. Videre kan interesserte velge mellom festivalene Kadetten i Sandvika, Palmesus i Kristiansand, Stavernfestivalen i Larvik, Vinjerock i Jotunheimen og Skral i Grimstad, for å nevne noen.

Må redusere kostnader

På grunn av stor konkurranse fra andre nærliggende festivaler, som igjen har ført til tregt billettsalg, har Slottsfjellfestivalen sett seg nødt til å ta grep.

- Vi i Slottsfjell har skalert ned våre forventninger om 11 000 publikummere per dag til 9 000 publikummere per dag. Dette innebærer også at vi må redusere våre kostnader. Derfor har vi måttet kontakte innholds- og produksjonsleverandører og spurt om de kan redusere kostnadene for at vi skal komme i mål med årets festival, sier Sortland til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er viktig for oss å ta oppvasken i forkant og være redelige så vi kan fortsette å ha et godt forhold til samarbeidspartnerne våre, legger hun til.

I klartekst innebærer «innholds- og produksjonsleverandører» grunnsteinene til enhver festival: rigg, lys, lyd, scene og artister.

- Hvilke artister er blitt kontaktet?

- Alle, både norske og internasjonale, men ingen har trukket seg. Vi har bare blitt møtt med forståelse og alle har vært imøtekommende og gått med på å redusere de nødvendige kostnadene.

DUGNAD: - Slottsfjellfestivalen har fått hjelp av dugnadsånden i bransjen, sier presseansvarlig Sarah Winona Sortland.
Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
DUGNAD: - Slottsfjellfestivalen har fått hjelp av dugnadsånden i bransjen, sier presseansvarlig Sarah Winona Sortland. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix Vis mer

- Skal ikke knekke oss

Hun mener at man etter 17 år som festival har opparbeidet seg en viss mengde tillit og respekt.

- Vi har et veldig godt forhold til leverandører og musikkbransjen og vi er svært takknemlige for at alle har vært med og stilt opp for festivalen. Kjærligheten for Slottsfjell er stor og dette skal ikke knekke oss. Dugnadsånden som er blitt vist motiverer bare i enda større grad til å fortsette å levere festival på Slottsfjell i mange, mange år framover, sier Sortland.

Tøff konkurrent

En av Slottsfjells argeste konkurrenter er Stavernfestivalen i Larvik, en time med bil sør for Tønsberg. Stavernfestivalen arrangeres i år fra 12. til 14. juli, bare ei uke etter Slottsfjell.

Ifølge daglig leder for Stavernfestivalen, Gard Erik Mortensen, er det først og fremst artistbookingen som har påvirket hvilke dager festivalen arrangeres.

- Vi er fornøyde med salget og opplever god flyt. Samtidig jobber vi med å få til en kapasitetsøkning i år og har satt en publikumsgrense på 20 000 gjester daglig, men for å få det til må imidlertid alt klaffe. Det skal derfor en del til for at vi selger helt ut, men vi er også veldig fornøyde dersom vi selger 18 000 billetter hver dag, sier Mortensen til Dagbladet.

- Tidenes billettkrig

Stavernfestivalen merker at årets konkurranse om publikum er beinhard.

- Juli 2018 er tøff. Det er tidenes billettkrig, og folk tar jo et valg om hvor de skal. Eminem-konserten i Oslo drar alene 50 000 personer, videre har man Slottsfjell, Palmesus og Kadetten i løpet av samme måned. Det er klart dette påvirker salget. Noen vinner denne kampen, mens andre nok vil gå ut halvfornøyde. Vi håper vi står oss greit, sier Mortensen.

- Stavern- og Slottsfjell-festivalen er lagt veldig tett. Har dere gått i næringa på Slottsfjell?

- Nei, jeg tror ikke vi har gått dem i næringa. Vi har ulik musikkprofil, er hakket mer kommersielle enn dem og har trua på at det er det som må til for å overleve. Hvis de sliter i år er det trist. Slottsfjell fortjener alt godt og vi ønsker dem lykke til.

LEGENDE: Neil Young spilte under Stavernfestivalen i 2016.
LEGENDE: Neil Young spilte under Stavernfestivalen i 2016. Vis mer

- Men er det plass til dere begge?

- Ja, det er det dersom man skiller seg ut og artistprogrammet står tydelig fram. Igjen, vi er en kommersiell festival, men håper Slottsfjell har livets rett framover. Vi er og har vært veldig ulike gjennom mange år.

- Vil utvide campen

Under Stavernfestivalen er det ingen aldersgrense, men dem under 15 må ha følge av en voksen. Begge festivalcampene med en sammenlagt kapasitet på 3000 personer er utsolgt.

Konkurrenten Slottsfjell har imidlertid 18-årsgrense på både festivalcamp og festivalområde. Tilbake i 2014 mente festivalsjefen for Hovefestivalen, som ble lagt ned det året, Toffen Gunnufsen, at presset fra Arendal kommune på å øke aldersgrensen på campen tok livet av festivalen. Kritikken gjentok han da Dagbladet intervjuet ham forrige uke.

Daglig leder for Stavernfestivalen, Gard Erik Mortensen, forteller at de jobber med å se på om det er mulig å utvide campområdet for framtida.

- Vår camp har få gjester under 18, og dem under 18 er ikke en majoritet hos på festivalen. Samtidig vurderer vi aldersgrensen på campen fra år til år. Vi ønsker dette segmentet velkommen, men de er også vanskeligere å håndtere, siden de ikke kan drikke alkohol. Vi har mye fokus på dette og følger med, men det er klart at fri alder gir utslag. Mange unge velger oss og det er fint, sier Mortensen.

I en tidligere versjon av denne saken siterte Dagbladet en artikkel fra lokalavisa Tønsbergs Blad som skrev at Slottsfjellfestivalen skulle holde et styremøte tirsdag 26. juni. Det viste seg å ikke stemme, da det var ordinært, ukentlig festivalmøte.