Festivalkrigen:

Desperat kamp for å redde Slottsfjell: - Tungt å ta de telefonene

En av Norges mest profilerte festivaler har skalert ned målet om 11 000 publikummere per dag til 9 000, og har fått hjelp av leverandører og artister.

HARD KONKURRANSE: Juli 2018 er proppfull av musikkarrangementer og kampen om publikum er beinhard. Slottsfjell har nå fått hjelp av artister og leverandører til å redusere kostnadene. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
HARD KONKURRANSE: Juli 2018 er proppfull av musikkarrangementer og kampen om publikum er beinhard. Slottsfjell har nå fått hjelp av artister og leverandører til å redusere kostnadene. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Det har vært tungt å ta de telefonene, og vi håper selvfølgelig at vi aldri må ta dem igjen, sier Sarah Winona Sortland, presseansvarlig for Slottsfjellfestivalen.

Tidligere år har Slottsfjellfestivalen i Tønsberg vært utsolgt allerede på våren, men i år ligger festivalen bak skjemaet. I 2015 var festivalen utsolgt allerede i februar, mens i år, en måned før Slottsfjell, er det i underkant av 2000 festivalpass igjen.

En rekke store musikkarrangementer går av stabelen i ukene framover, noe som tilspisser kampen om musikkpublikummet betraktelig. Eminem-konserten på Voldsløkka i Oslo er ventet å dra 50 000 personer alene. Videre kan interesserte velge mellom festivalene Kadetten i Sandvika, Palmesus i Kristiansand, Stavernfestivalen i Larvik, Vinjerock i Jotunheimen og Skral i Grimstad, for å nevne noen.

Må redusere kostnader

På grunn av stor konkurranse fra andre nærliggende festivaler, som igjen har ført til tregt billettsalg, har Slottsfjellfestivalen sett seg nødt til å ta grep.

- Vi i Slottsfjell har skalert ned våre forventninger om 11 000 publikummere per dag til 9 000 publikummere per dag. Dette innebærer også at vi må redusere våre kostnader. Derfor har vi måttet kontakte innholds- og produksjonsleverandører og spurt om de kan redusere kostnadene for at vi skal komme i mål med årets festival, sier Sortland til Dagbladet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer