TERNINGKAST TO: «CHiPs – Crazy Patrol» parkerer midtveis mellom action og komedie, uten å bry seg med å gjøre noen av delene spesielt bra.Vis merVis mer Vis mer

Anmeldelse: «CHiPs – Crazy Patrol»

Det beste som kan sies om denne filmen er at den er fort glemt

«CHiPs – Crazy Patrol» er så uinteressant at det er vanskelig å huske nøyaktig hvor meningsløs den er.

FILM: En oppsiktsvekkende stor andel av de amerikanske komediene som har vært å se på norske kinoer dette tiåret har vært bygget opp rundt spenningsplott som verken publikum eller filmene selv makter å interessere seg for. Samtidig har humorinnslagene i store actionfilmer og blockbustere blitt stadig mer framtredende og rendyrkede – ofte på bekostning av publikums evne til å ta handlingen på alvor. Sett utenfra kan det se ut som om Hollywood langsomt er i ferd med å slå actionfilmen og komedien sammen til én sjanger.

CHiPs – Crazy Patrol

2 1 6

Actionkomedie

Dax Shepard

Dax Shepard, Michael Peña, Vincent D'Onofrio, Kristen Bell m.fl.

24. mars 2017

CHiPs

«Det uttales «kjips». Med lang 'i'.»

Forglemmelig
Ikke sånn å forstå at det dreier seg om en bevisst beslutning som aktørene i den amerikanske filmbransjen har kommet fram til i fellesskap. Snarere er det snakk om en vag fornemmelse av at de to oppskriftene ikke lenger fungerer optimalt på egenhånd, og at man i et marked hvor kampen om publikums oppmerksomhet er hardere enn noensinne må maksimalisere underholdningsverdien av produktene sine.

Det vil si, som regel handler det mindre om å maksimalisere enn om å distrahere publikum fra å legge merke til det faktum at verken action- eller komedieelementene er spesielt vellykkede, og at filmene – uavhengig av merkelapp – hviler på et felles fundament av Hollywood-klisjeer. Hvilket bringer oss til Dax Shepards «CHiPs – Crazy Patrol» – en intenst forglemmelig film som parkerer et sted midtveis mellom action og komedie, tilsynelatende uten å bry seg om å mestre noen av delene.

Meningsløs
Med utgangspunkt i tv-serien ved samme navn (som ble skapt i en tid da udugelige amerikanske politimenn var en uproblematisk kilde til moro), har Shepard laget en film som både markedsføres og ser ut som en komedie, men hvor spenningsplottet gradvis vokser fram som den eneste årsaken til å bli sittende i kinosetet. Det er ikke godt å si hvorfor filmen er så umorsom – de hovedmistenkte er regi og klipp – men i et ensemble som inkluderer komiske begavelser som Michael Peña, Maya Rudolph og Ed Begley Jr., er det Vincent D’Onofrios blodseriøse innsats som korrupt politimann som til syvende og sist redder filmen fra total fiasko.

«CHiPs» er mer meningsløs enn direkte dårlig, og virkelig kjedelig blir den aldri, men av åpenbare årsaker er det vanskelig å bli begeistret for minste-felles-multiplums-underholdning hvis fremste kvaliteter er at den ikke kjeder publikum, ikke er aggressivt fornærmende og ikke setter spor.