Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Det blå landet

I fire dager har nærmere 30000 mennesker vært samlet på Notodden for å høre på blues. Eller var det bare for å feste? Og er det egentlig noen motsetning i det?

Bluesinteressen i Norge har nærmest eksplodert de siste åra, noe framveksten av over 60 bluesklubber er et tydelig bevis på. Det har aldri vært flere bluesband og -artister i Norge, og mange av dem selger til og med en del plater.

Norge har fått egne plateselskaper for blues, det siste ble lansert på Notodden sist helg. For fem år siden ble det arrangert tre- fire bluesfestivaler i året, i år er det 22. Notodden er akkurat ferdig med sin, og fra torsdag er det klart for fire dager med Atlanterhavsblues i Kristiansund.

Miljøet og musikken

Det er ulike motiver for å gå på bluesfestival. Svært mange av de jeg møter under Notodden Blues Festival har følgende standardsvar når jeg spør hvorfor de er der, enten jeg treffer dem i et øltelt, på campen eller på konsert:

- Jeg er her for bluesen, selvfølgelig. Du veit; musikken, miljøet, atmosfæren, stemningen, ja alt det der...

Hvem de skal høre på er underordnet for de fleste, bare det likner på bluesmusikk.

Det er gjerne de som kommer igjen år etter år. De er som regel middelaldrende og sammen med vennegjengen, og det er slett ikke alle som orker eller gidder å forflytte seg de få meterne fra campen til konsertlokalet. Men de er på bluesfestival!

Så har du de som er genuint interessert i blues, og som planlegger festivalen i god tid og bestiller billetter til tre- fire konserter og en workshop eller to. Resten tas på sparket.

Livemusikk

At blues først og fremst er livemusikk, er mer enn en myte.

Det bekrefter Bruce Iglauer (53), produsent og sjef for Alligator Records i Chicago.

- Det er noe magisk ved en vellykket blueskonsert. Øyeblikket, denne følelsen av full kontakt mellom artisten og publikum, er om ikke umulig, så i hvert fall uhyre vanskelig å fange inn på plate.

Art Tipaldi (50), journalist i USAs største bluesmagasin Blues Revue, tror den store bluesinteressen skyldes særlig to ting:

- Vi som har noen år på oss gjenoppdager musikken vi elsket da vi vokste opp. Og når jeg som lærer spiller Mississippi John Hurt eller Albert Collins for mine elever, hører de ærligheten i musikken, sier Tipaldi.

Han besøkte Notodden Blues Festival for andre gang i år, og er utnevnt til ambassadør for Europas Blues Senter.

Et løft

Det er altså en kjensgjerning at det er mer enn musikken som lokker folk på festival, men Tipaldi ser ingen store motsetninger mellom blues og fest.

- Blant bomullsplukkerne i Mississippi var fest og dans noe av musikkens funksjon. De eide ingen ting, men bluesmusikere som Robert Johnson og Muddy Waters kunne i hvert fall synge for å gjøre folk glade. For det finnes ikke noe raseri i bluesen, bare balsam for herjede sjeler. Blues er ikke trist, det er et løft, sier Tipaldi, som får med seg ti- femten av USAs 400 bluesfestivaler årlig.

Han tror den store interessen for blues også henger sammen med at folk der ofte kan høre sju- åtte artister på samme scene - til én pris.

Kanskje noe å tenke på for Notodden, i tillegg til klubbkonserter og istedenfor spredte storkonserter?

Norsk blues


I tråd med bluesinteressen har det også vokst fram en rik flora av norske bluesartister og -band, og kvalitetsmessig ligger mange av dem på høyde med amerikanske artister.

- Norske artister har ingen ting å skamme seg over, sier Tipaldi, som har stor sans for Vidar Busk, Kristin Berglund, Bjørn Berge, Jolly Jumper & Big Moe, Tiger City Jukes...

- Men hva tror du om bluesens framtid?

- Den vil alltid være der. Men for å overleve må musikken utvikle seg, og det moderne må mikses med det tradisjonelle. Det vil få også flere unge interessert i blues, mener Art Tipaldi.

FULL FEST: Trekkspilleren og vokalisten C. J. Chenier fikk det til å syde i Tapperiet.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media