Det ble for absurd

Prinsesse Märtha Louise skal skille mellom det kongelige og det kommersielle. Endelig!

Kjærester: Prinsesse Märtha Louise og kjæreste og forretningspartner Durek Verret. Nå må de legge om businessen. Foto: Daryl Henderson / NTB scanpix
Kjærester: Prinsesse Märtha Louise og kjæreste og forretningspartner Durek Verret. Nå må de legge om businessen. Foto: Daryl Henderson / NTB scanpixVis mer
Kommentar

Det var rett og slett for absurd.

Selv for kongehuset.

At prinsesse Märtha Louise brukte prinsessetittelen sin, gitt av kong Olav i statsråd i 1971, for å potensielt tjene millioner på å «lede mennesker tilbake til sitt sanne jeg».

At hun og kjæresten, den selverklærte sjamanen Durek Verrett, reiste rundt i Europa med et foredrag som het «The Princess and the Shaman», der de «inviterte til en reise i livets mysterier».

At selskapet hennes, Hest360, fikk fem millioner av Norsk Rikstoto for å delta i en promokampanje for hestesport, der en av nettreklamene oppfordret VGs lesere til å klikke på en kupong «for å være med og spille på prinsessen».

Selv om kongehuset tidligere har vært tydelige på at kongelige personer, symboler eller eiendeler ikke skal benyttes i kommersiell sammenheng.

Det var rett og slett for absurd at en av de høyeste titlene i det offisielle Norge ble brukt til kremmervirksomhet.

Til personlig inntjening.

Og det var ikke akkurat formildende at denne kremmervirksomheten blant annet solgte et tankegods noen vil omtale som «farlig».

Til og med det norske folk, som tradisjonelt har stor kjærlighet til og takhøyde for kongehuset, begynte å mukke. I en undersøkelse publisert i VG i juni sa 63 % av de spurte at de var negative til prinsessens kommersielle bruk av tittelen. Da slottet for tre måneder siden annonserte at de «fulgte med på debatten» og kom til «å være i dialog med prinsessen knyttet til markedsføringen av hennes næringsvirksomhet», var det et oppsiktsvekkende tydelig signal.

Så det kom ikke som en overraskelse at kongefamilien har lyttet til kritikken. At Märtha fra nå av skal skille det kongelige fra det kommersielle.

Det lå liksom i tarotkortene.

Det var Märtha selv som kom med nyheten onsdag ettermiddag, i et innlegg på Instagram-kontoen @princessmarthalouise. Der kunne hun fortelle at hun fra nå av bare skal bruke «prinsesse» når hun representerer kongehuset. Ikke i forbindelse med næringsvirksomhet. Hun har opprettet instagram-kontoen @martha.louise.intuitive for den slags.

Märthas nye Instagram-konto har i skrivende stund 700 følgere og to innlegg. I det ene innlegget reklamerer hun for et webinar hun skal holde sammen med den selverklærte sjamanen på lørdag. Temaet er« Life, love & change».

Forhåpentligvis kommer de til å snakke om forandring som en god ting.

Selv om det gjør vondt på bunnlinja.

For i dette tilfellet var det det eneste riktige.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.