ELBIL: Andre land vil snart være der Norge er, nemlig at elkraft skal inn i nye anvendelser. Som transport, skriver artikkelforfatteren. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
ELBIL: Andre land vil snart være der Norge er, nemlig at elkraft skal inn i nye anvendelser. Som transport, skriver artikkelforfatteren. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Debatt: Elbil og klimautslipp

Det blir ikke mer utslipp i Europa når du kjører elbil

Likevel er elbilunntaket et støyrikt og kostbart byråkratdekret.

Meninger

Vi kan lære litt av å diskutere Truls Sevjes påstand om at elbilene er miljøsvin.

1: Det er ikke slik at det blir mer utslipp i Europa når du elektrifiserer bilturen din. Utslippene fra kraftverk og store fabrikker i Europa er kvotebelagt. Det betyr at hvis ditt strømforbruk krever forurensende elproduksjon, så vil andre redusere sine utslipp. Reisen din har faktisk blitt utslippsfri.

Gunnar Eskeland, professor ved NHH. Foto: NHH
Gunnar Eskeland, professor ved NHH. Foto: NHH Vis mer

2: Dette er for øyeblikket litt spesielt for én vare i Europa: elektrisk strøm. Men det er et slikt system verden er i ferd med å utvikle: Alle skal bli ansvarlige for sine direkte utslipp. Du for ditt eksosrør, kraftprodusenten for sitt, stålprodusenten for sitt, melkebonden for sine. Da blir du også litt ansvarlig for utslippene hos dine leverandører, men dine leverandører føler presset for å redusere sine, blant annet på grunn av dine valgmuligheter.

3: Analyse av Europas omstilling fremover antyder at kraftsektoren blir karbonslank raskere og lettere enn andre sektorer. Det betyr at elektrisk kraft vil vinne ‘markedsandeler’ som energibærer. Andre land vil snart være der Norge er, nemlig at elkraft skal inn i nye anvendelser. Som transport.

4: Forbrenning er mer effektivt i store stasjonære anlegg enn i kjøretøy, blant annet på grunn av varmetap. Også karbonfangst krever store anlegg, om vi skal trenge dette. Også derfor vil elektrisitet vinne fram i transportsektoren.

5: Lagring av elektrisk energi koster, og passer ikke godt i all transport. Derfor vil vi og bør vi se mange løsninger, innkludert skikkeligere plugghybrider enn vi ser i Oslo i dag. Og diesel.

6: Elbiler gir ikke verden billige utslippsreduksjoner. Så hvis det norske eksperimentet er litt klokt, så er det fordi vi er med på å visen verden både at vi skal oppover kostnadskurven, og at teknologiutvikling skal få kostnadene ned. Dessuten aksepterer vi at verden bygger et system der den enkelte – også den enkelte nasjon og Europa – skal redusere sine utslipp. Alt dette representerer litt høy sigarføring fra norsk side.

7: Plugghybrider og elbiler bør klare seg med de kraftige stimuli som gis av engangsavgiften: elbilunntaket er et støyrikt og kostbart byråkratdekret. En arv fra Think som bør havne i historiebøkene. Arven altså.

8: CO2-presset betyr at brukerkostnadene bør opp: en kombinasjon av drivstoffavgifter og bomsatser. Og bomsatsene bør brukes til å styre våre dyre, rene elbiler til forurensede byer, der lokale miljøtjenester gjør dem dobbelt nyttige. Dobbeltheten trengs. Elbilene bør naturligvis betale for veiplass når denne er knapp.