ÅPNER BETA I DAG: Platekompaniets streamingtjeneste Wimp går inn i en større betafase i dag, og du kan vinne tilgang ved å stille et godt spørsmål i nettmøtet med Platekompaniets Espen Lauritzen og Aspiros Per Einar Dybvik. Foto: SKJERMBILDE FRA WIMP
ÅPNER BETA I DAG: Platekompaniets streamingtjeneste Wimp går inn i en større betafase i dag, og du kan vinne tilgang ved å stille et godt spørsmål i nettmøtet med Platekompaniets Espen Lauritzen og Aspiros Per Einar Dybvik. Foto: SKJERMBILDE FRA WIMPVis mer

- Det blir ingen gratistilgang med reklame

Les svarene fra Wimp-nettmøtet.

||| (Dagbladet.no): I dag åpnes dørene til Platekompaniets musikkstreamingtjeneste litt mer på gløtt.

Tjenesten, som foreløpig går under under navnet Wimp, utvikles i samarbeid med Aspiro og Telenor, og sikter seg mot det samme publikummet som svenske Spotify.

- Åpningen av mp3-butikken har vært en stor suksess, så det er veldig spennende å skulle bygge videre på det med streamingtjenesten som går i beta nå. Vi har veldig stor tro på at kjøp og streaming skal komplettere hverandre godt i tiden fremover, sier Espen Lauritzen i Platekompaniet til Dagbladet.no.

Fokus på norsk
I Platekompaniets musikkbutikk på nett er det ifølge Lauritzen allerede et stort fokus på norsk musikk, noe han mener vil bli viktig også for Wimp i konkurranse med for eksempel veletablerte Spotify.

- Det vi selv har tro på, er som med nedlastingbutikken at styrken på norsk musikk skal være viktig, samt de redaksjonelle sidene med omtaler og artikler. I tillegg kommer ny funksjonalitet som vi nå tester ut i betaen. Et av de viktigste poengene med betaen er å spørre brukerne hva de ønsker fra en slik tjeneste, for så å tilpasse tjenesten i forhold til hva de vil ha. Så det vi driver med nå, er strengt tatt produktutvikling, sier Lauritzen.

Administrerende direktør i Aspiro Musikk Per Einar Dybvik mener at brukernes tilbakemeldinger i betaperioden vil være viktig for hvordan det endelige produktet ender opp med å bli.

- Vi har som formål å finne ut hva slags produkt skal lanseres. Hensikten er å finne ut mest mulig om funksjonalitetet, for å se om kundene liker dette - hva deres eksisterende adferd er, og hvordan et slikt produkt endrer deres adferd. Vi gjennomfører også spørreundersøkelser for å lære mer om akkurat dette, sier Dybvik til Dagbladet.no.

Betaen vil ifølge Dybvik også brukes til å sjekke ut lydkvalitet, hvordan programmet fungerer på forskjellige terminaler, og lignende tekniske spørsmål.

Vil ha med flere
Når betaen i dag åpnes på gløtt for litt flere enn bare bransjen - tallet anslås til «noen tusen» - gjøres det også for å få med de som ikke vanligvis er med på betatester av programvare.

- Skal være nok folk med til at vi får et godt og representativt utvalg av målgruppen, som et tverrsnitt av befolkningen. Så vi kommer også til å kjøre tester med folk som ikke har noe forhold til digital musikk i dag, de som ikke akkurat har stått først i køen for å få tilgang til betaen, sier Dybvik, og legger til:

- Vi tror at produktet med streaming kommer til å stimulere til nedlasting av digitalt innhold snarere enn motsatt, slik mange tror. Dette er et glimrende promoteringsvindu.

Stilte opp på nettmøte
Lauritzen og Dybvik stilte opp i et nettmøte her på Dagbladet.no klokka 13.00 i dag for å svare på lesernes spørsmål om Wimp-tjenesten.

De femti første som fikk spørsmålene sine besvart, fikk en betanøkkel til Wimp tilsendt på epost. Disse er nå sendt ut.