SPILLER I MEDIESATIRE: George Clooney er sønn av et nyhetsanker og har vært en vedvarende kritiker av moderne medieindustri. Her er han med medspiller Julia Roberts på festivalpalasset i Cannes. Foto: Scanpix.
SPILLER I MEDIESATIRE: George Clooney er sønn av et nyhetsanker og har vært en vedvarende kritiker av moderne medieindustri. Her er han med medspiller Julia Roberts på festivalpalasset i Cannes. Foto: Scanpix.Vis mer

- Det blir ingen president Trump

George Clooney er sikker

CANNES (Dagbladet): - Det blir ingen president Trump, sier skuespiller George Clooney.

Clooney er i Cannes med sin siste film, «Money Monster», der han og Julia Roberts regisseres av Jodie Foster. Filmen handler om en kjekkasprogramleder i et finanstalkshow (Clooney) og en korrupt direktør (Dominic West) som konfronteres av en desperat ung mann som har tapt pengene sine på å følge rådene deres.

George Clooney ser paralleller til dagens valgkamp, selv om han ikke tror republikanernes presidentkandidat vil vinne frem.

- Frykt kommer ikke til å styre oss som et land, sier han.
- Vi kommer ikke til å være redde for kvinner eller muslimer eller innvandrere. Men filmen vår er ikke bare et forvarsel, den handler om noe som allerede er her. Trump er et resultat av at ingen av nyhetsprogrammene stilte oppfølgingsspørsmål. Det er så enkelt. Han får seertallene til å gå opp. 24 timers nyhetsdekning betyr ikke mer nyheter, det betyr de samme nyhetene om og om igjen, der kanalene kan vise et tomt podium og si at Trump kommer til å snakke, i stedet for å lage saker om flyktningkrisen.

Mediekritiske Clooney
Da Clooney regisserte det historiske mediedramaet «Good Night and Good Luck» for elleve år siden, var det blant annet som en indirekte kritikk av moderne mediebransje. Clooney, som vokste opp med en far som var nyhetsanker, har ikke blitt mildere i mediekritikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Noe av det jeg tenker på som en katastrofe er måten vi blir informert på, sier han.
- Det er blitt så vanskelig å komme frem til fakta.

Noe av det som tiltrakk ham ved den nye filmen, var nettopp mediekritikken.

- Den tar opp utviklingen av krysingen mellom nyheter og underholdning som har blitt sånt et stort problem. Vi har blitt så vant til at en eller annen idiot kan være på tv og fortelle folk hva de bør gjøre med pengene sine, og så gjør folk som han sier og lider store tap, og alle andre er uskadet og bryr seg ikke. Jeg skulle ønske media ville slutte å tenke så mye på at de må tjene penger på nyheter og bare begynne å informere folk.

Ville danse selv
Som talkshowvert og publikumsfrier i «Money Monster» innleder han tv-sendingene med en liten dans.

- Jodie ansatte en koreograf, men jeg sa at jeg er skikkelig dårlig til å danse og at det antagelig ville være morsommere.

Så Clooney viste hva han hadde tenkt å gjøre til koreografen. Hun ga ham grønt lys.

- Men hun ba meg love å holde munn om at hun hadde hatt noe som helst med det å gjøre.

Men han synes det er vanskelig å knytte kjendisprogramlederen til sin egen erfaring med å være berømt.

- Noe av det som var gøy for meg med denne rollen var at han er nærmere rollene jeg har gjort for Coen-brødrene, det vil si at han tror han er den smarteste personen i rommet. Så må han innse at han kanskje er den dummeste. Hvis ingenting hadde skjedd kunne han kanskje bare flytt av gårde. Men jeg håper jeg er litt mer oppmerksom på andre menneskers ulykke enn hva denne fyren er.

Menn som skuffer kvinner

Regissør Jodie Foster synes mennene i filmen hennes er bundet sammen.

- Vi har laget en film om tre menn som kjemper med en følelse av nederlag. De kjemper med at de har så lave tanker om seg selv at de trenger penger og berømmelse for at livet deres skal bli meningsfylt. Og de ser etter aksept fra kvinnene som de vet de har skuffet.

Det er førti år siden Jodie Foster første gang var i Cannes, med filmen «Taxi Driver». Filmen endte opp med å vinne Gullpalmen, og gjøre Foster berømt.

- Det var et ekstraordinært øyeblikk, sier hun når hun blir bedt om å tenke tilbake.

- Jeg var bare tolv år gammel. Det var kaotisk, det var fotografer overalt og ingen sperringer å snakke om. Det var virkelig begynnelsen på livet mitt som skuespiller. Det forandret livet mitt fullstendig. Å komme tilbake førti år senere som filmskaper er den største æren jeg kan tenke meg.

Julia Roberts, på sin side, kunne ikke tenke seg å regissere.

- Det er en stor kompliment å bli spurt. Men jeg vil ikke regissere fordi jeg er klar over både mine intellektuelle grenser og tålmodighetterskelen min. Jeg kan ikke bli stilt spørsmål av fire forskjellige mennesker på en time. Det er som om å spille cello eller kunne male. Jeg misunner det, men jeg foretrekker å beundre det på avstand og bare være lykkelig når mine evner kommer inn i sfæren til en regissør som jeg så kan leve for å tjene og imponere.

FØRTI ÅR SENERE: Jodie Foster er tilbake i Cannes som regissør av "Money Monster", førti år etter at "Taxi Driver" vant gullpalmen. Foto: Scanpix.
FØRTI ÅR SENERE: Jodie Foster er tilbake i Cannes som regissør av "Money Monster", førti år etter at "Taxi Driver" vant gullpalmen. Foto: Scanpix. Vis mer