KONSPIRASJONSBØLLE: Alex Jones har bygget et medieimperium på konspirasjonsteorier. Nå rykkes teppet ut under ham. I løpet av tolv timer besluttet både Apple, Facebook, Spotify og Youtube å utestenge ham. Foto: REUTERS/Lucas Jackson/File Photo
KONSPIRASJONSBØLLE: Alex Jones har bygget et medieimperium på konspirasjonsteorier. Nå rykkes teppet ut under ham. I løpet av tolv timer besluttet både Apple, Facebook, Spotify og Youtube å utestenge ham. Foto: REUTERS/Lucas Jackson/File PhotoVis mer

Det bøller på seg

Apple, Facebook, Spotify og Youtube har kuttet hodet av det største trollet. Sensuren av Alex Jones viser hvor vanskelig teknogigantene har gjort det for seg selv – og for oss.

Kommentar

Veronique De La Rosa og Leonard Pozner opplevde det verst tenkelige da deres seks år gamle sønn Noah ble skutt under skoleskytingen på barneskolen Sandy Hook for fem år siden.

Men etter å ha argumentert for strengere våpenkontroll har foreldrene mottatt drapstrulser og måttet flytte sju ganger. De som truer familien mener skoleskytingen der 20 barn og seks voksne ble drept var en «false flag-operation», iscenesatt for å få igjennom strengere våpenlover i USA. De beskylder foreldrene for å lyve om omstendighetene rundt sønnens død.

Konspirasjonsteorier som dette er på standardmenyen hos Alex Jones. Nå er han saksøkt av den drepte seksåringens foreldre.

Dette er bakteppet når konspirasjonsguruen denne uka ble utestengt fra Apple, Facebook, Youtube og Spotifys platformer. Dermed har alle fire veggene i verdens mest beryktede konspirasjonsnettsted, Infowars, rast samtidig. Alex Jones vil fortsatt filme og dele sine impulsive brøl og vrangforestillinger, men de vil nok bli sett av adskillig færre. Jones' Youtube-kanal hadde 2,5 millioner abonnenter, og klippene hans er sett mer enn én milliard ganger. Den type trafikk genereres ikke over natta på en annen plattform.

Mer interessant enn hva som skjer med Alex Jones framover, er hva dette betyr for Facebook, Youtube og de andre gigantene. Når de nå tar for seg Alex Jones er det en stor tyr de tar ved hornene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse selskapene har lenge gjort det lett for seg ved å outsource redaktøransvaret til de som benytter plattformen. Men når det sitter en uansvarlig redaktør i den andre enden, trekkes de stadig lenger inn i publisistiske beslutninger. Mark Zuckerbergs mantra om at Facebook «er et teknologiselskap, ikke et medieselskap», virker hult. Å vurdere innhold og forkaste det, er for alle praktiske formål en redaktørbeslutning.

Youtube og Facebook fjerner daglig innhold de mener er upassende - med blandet hell. I et nylig kjent eksempel fjernet Facebook et utdrag fra en amerikanske uavhengighetserklæringen, postet av en amerikansk lokalavis, med begrunnelsen at det var «hatprat».

Det mest kjente eksempelet her til lands er antakelig sensuren av Nick Uts bilde fra Vietnamkrigen, som fikk Aftenpostens redaktør til å skrive «Dear Mark»-brevet.

Det kommer ikke noe «Dear Mark»-brev for Alex Jones. Men er det greit at Silicon Valley i så stor grad bestemmer hvilke meninger vi får og ikke får eksponeres for?

Jones har i dag fått støtte fra Nigel Farage, Ted Cruz og Wikileaks, med flere, som mener at han er utsatt for politisk sensur.

En talsmann for Facebook understreker at beslutningen er gjort fordi Jones fremmer hatprat og oppfordrer til vold, ikke fordi han promoterer konspirasjonsteorier. Begrunnelsene fra de andre selskapene er i samme leia.

Jones kan altså gjerne juge, men ikke være slem.

Det er for så vidt en grei avklaring. Men akkurat hva det er Jones har sagt, er ikke spesifisert. Facebooks «hate speech and bullying policies» blir man ikke særlig mye klokere av å lese:

«When it comes to our Community Standards, they’re focused on keeping people safe. If you post something that goes against our standards, which cover things like hate speech that attacks or dehumanizes others, we will remove it from Facebook.»

I tråd med vanlig kapitalistisk logikk er det helt greit at selskaper selv velger hva slags innhold de vil publisere. Meningshullene de etterlater seg vil da i teorien kunne fylles av andre medieplatformer, i den frie konkurransens ånd.

Men Youtube, Facebook, Google og Apple er mer enn bare selskaper. De er blitt selve strukturen som muliggjør offentlig debatt, torget der meningsutvekslingen skjer. Her i landet har de erstattet avisenes kommentarfelt stort sett over hele fjøla. Det er ikke for sterkt å bruke et ord som sensur når Alex Jones nå samtidig utestenges fra alle disse.

Ett sted må grensen gå. Og kanskje går den her, ved Alex Jones' rabiate trakassering av en sørgende familie. Men når Silicon Valley nå i økende grad begynner å ta stilling til innholdet de publiserer vil det balle på seg.

Monopoliseringen av debattarenaene gjør at vi må være på vakt for teknologigigantenes sensuriver. Resten av meningslandskapet ligger nemlig mer eller mindre brakk. Facebooks, Youtubes, Googles og Apples enorme popularitet, medfører også et enormt ansvar. Disse forvalter mer enn kattevideoer og en bunnlinje - det er hele den nye verden de har i støpeskjeen. Slik sett har de gjort det vanskelig for seg selv - og vanskelig for oss.